1.2 Sähkövenemoottorin teho ja nopeus

1.2 Sähkövenemoottorin teho ja nopeus

Sähkömoottoreiden suorituskyky

Alla olevassa videossa ja artikkelissa on tietoa suorituskyvystä veneissä, jotka liikkuvat joko moottorilla tai purjeella, sekä veneissä, jotka liikkuvat liukumalla, puoliliukumalla tai lentämällä.

Video: Sähkömoottoreiden suorituskyky

Nykyisten evästeasetusten vuoksi Youtube-videoita ei voida näyttää.

Kuinka paljon tehoa tarvitset?

Teho riippuu veneestäsi ja ajotavastasi. Virtaviivaisilla purjeveneillä tai monirunkoisilla veneillä tarvitaan usein vähemmän tehoa hyvän käsittelyn varmistamiseksi kuin yksirunkoisilla teräsveneillä. Jos etsit vain apumoottoria (tuulensuojaa) laituriin ja laiturista irrottautumiseen, vähemmän tehoa riittää. Sen sijaan liukuvilla veneillä ja puoliliukuvilla veneillä tarvitaan huomattavasti enemmän tehoa, mutta laskenta on hieman monimutkaisempaa.

Nyrkkisääntö 1: vähintään 1-2 kW tonnia kohden

  • 2 kW tonnia kohden displace-veneissä
  • 1,5 kW tonnia kohden purjeveneissä
  • 1 kW tonnia kohden apumoottorilla
  • 1 kW tonnia kohden lisää virtauksessa ja rannikolla

Mikä on vähimmäisteho?

Vähimmäisteho on jokaiselle veneelle tarvittava teho, joka tarvitaan hyvään käsittelykykyyn. Tämä riippuu pääasiassa veneen painosta. Mitä raskaampi vene on, sitä suurempi moottorin teho on oltava. Muita tekijöitä ovat virtaus ja sääolosuhteet sekä rungon muoto.

Kuinka nopeasti voit ajaa?

Maksiminopeus riippuu pääasiassa veneestäsi eikä niinkään moottorista. Sähkömoottori saa veneesi helposti samaan nopeuteen kuin polttomoottori.


Korkeilla nopeuksilla energiankulutus on kuitenkin myös hyvin korkea. Jos sinulla on vene, jolla on sopiva runkomuoto liukumiseen ja olet asentanut riittävän tehokkaan moottorin, voit tietysti saavuttaa myös liukuvauhdin veneelläsi.

Kaava 2: Teho hevosvoimina jaettuna kolmella antaa tehon kilowatteina

Syöttötehon muuntaminen tapahtuu kaavalla 1 kW = 1,36 hv. Moottoreita vertaillessa tärkeintä on kuitenkin niiden vetoteho. Sähkömoottori on noin 85% hyötysuhteellaan huomattavasti tehokkaampi kuin polttomoottori, jonka hyötysuhde on noin 35%. Lisäksi sähkömoottorilla on hieman suurempi vääntömomentti. 3 hv moottorilla on huomattavasti enemmän syöttötehoa, mutta se tuottaa lopulta vain yhtä paljon tehoa veteen kuin 1 kW sähkömoottori.

Sähkönkulutus ja taloudellinen nopeus

Eroja tehdään siirtäjien, puoliliukujen ja liukujen välillä. Siirtäjäajossa tarvitaan vähiten sähköä. Esimerkiksi noin 0,5 kW tonnia veneen painoa kohti riittää saavuttamaan noin 70% runkonopeudesta. Jopa nopeuteen noin 80% runkonopeudesta sähkönkulutus on suhteellisen vähäistä. Sitten sähkönkulutus nousee nopeasti ilman, että vene olennaisesti nopeutuu.


Nopeuden kaksinkertaistamiseksi tarvitaan noin kahdeksankertainen teho. Tästä syystä on suositeltavaa kiinnittää erityistä huomiota taloudelliseen nopeuteen erityisesti sähkömoottoreissa, jotta pidempi ajomatka voidaan saavuttaa. Usein tämä nopeus on jopa alueellista nopeusrajoitusta korkeampi. Jos laitat vipusi pöydälle, siirtäjäsi ei juuri nopeudu, mutta kuluttaa eksponentiaalisesti enemmän sähköä. Tämän yhteyden voit nähdä hyvin seuraavassa kaaviossa:

Veneen rungot: siirtäjät, liukujat ja muut.

Periaatteessa veneiden runkomuodoissa on eroja siirtäjien ja liukujien välillä. On myös puoliliukujen välimuotoja ja äskettäin lisätty lentäjä.

Työntövoima

Suosittelimme noin 2 kW tehoa tonnia veneen painoa kohti, jotta veneesi käsittely olisi hyvä. Jos liikut rannikolla tai suurten virtausten vesillä, suosittelemme jopa 3 kW. Jos käytät moottoria vain apumoottorina, voit käyttää pienempää moottoria. Suosittelemme kuitenkin vähintään 1 kW tehoa tonnia veneen painoa kohti.


Työntövoimavene on vene, joka työntää pysyvästi yhtä paljon vettä kuin se painaa. Mikään työntövoimavene ei voi ylittää runkonopeutta, eli ohittaa keulan kautta kulkevaa aaltoa matkan aikana. Runkonopeus riippuu yksinomaan veneen vesilinjan pituudesta. Mitä pidempi se on, sitä korkeampi on myös teoreettinen runkonopeus.


Periaatteessa jokainen vene käyttäytyy levossa tai hitaassa ajossa kuin työntövoimavene. Kuitenkin liukuvauhtia pystyy saavuttamaan veneen rungon muodon avulla. Liukuvauhti saavutetaan sileällä, pitkänomaisella rungolla ja leveällä perällä. Tällöin runkonopeus ylitetään huomattavasti, koska vedenvastus poistuu, kun vene nousee vedestä. Liukuvauhtiveneen maksiminopeus rajoittuu sekä voimanlähteen että ilmanvastuksen kautta.

Määritä veneen paino

Veneen paino on tärkein tekijä, joka vaikuttaa moottorin tehoon. Jos haluat saavuttaa veneelläsi liukuvaunun, on erittäin tärkeää tietää veneesi likimääräinen paino. Jos haluat tietää sen tarkasti, voit käyttää sopivaa vaakaa. Esimerkiksi nostovaaka voi olla hyödyllinen.



Veneesi paino kuormattuna tulisi sisältää kaiken varusteiden ja henkilöiden painon. Tärkeä viitekohta on veneesi oma paino. Lähtökohtana on maksimihenkilömäärä, jonka jälkeen lisätään henkilöiden paino (suuntaa-antava arvo = 75 kg per henkilö). Sinun tulisi myös ottaa huomioon muut komponentit, kuten moottori, akut ja ankkuri. Lopuksi arvioi veneesi muun varustuksen paino. Voit myös laskea ylimääräisen turvallisuusvaran.

Liukuri

Liukuliikkeessä tarvitaan merkittävästi enemmän moottoritehoa kuin siirtymäliikkeessä. On tärkeää, että veneelläsi on rungon muoto, joka sopii liukumiseen. Lisäksi veneesi tulisi olla mahdollisimman kevyt tai sillä tulisi olla vähän kuormitusta, koska suorituskyky riippuu myös veneen painosta. Koska siirtyminen liukumiseen riippuu voimakkaasti veneen rungon muodosta ja koska emme voi ottaa tätä huomioon laskennassa, tämä on vain suuntaa-antava arvo.



Arvo on asetettu erittäin alhaiseksi ja se lasketaan perustuen tehoon, joka tarvitaan saavuttaaksesi 2,8-kertaisen runkonopeuden, jossa vene yleensä siirtyy liukumiseen. Konservatiivisemmat suuntaviivat ovat 50-70 hv tonnia veneen painoa kohti, jotka tarvitaan liukumiseen. Haluamme antaa sinulle ensimmäisen yleiskuvan siitä, mitä moottoreita ja valmistajia on tällä alalla, ja neuvomme mielellämme sinua yksilöllisessä projektissasi.

Siirtymä liukuun tapahtuu noin 2,8 kertaa runkonopeuden kohdalla, mikä vaihtelee tietysti veneestä riippuen. Siksi veneet, joilla on alhaisempi runkonopeus, siirtyvät nopeammin liukumoodiin. Nykyinen maailmanennätys nopeimmasta sähköveneestä on 142,6 km/h. Tämä on tietysti saavutettu erityisesti tätä varten muokatulla veneellä ja testiradalla. Mutta jo sarjatuotannossa on sähköveneitä, jotka voivat saavuttaa lähes 50 solmun nopeuden eli 92,6 km/h. Kuten näette, voit ajaa sähkömoottorilla nopeammin kuin poliisi sallii. Pidempiä veneilyretkiä varten suositellaan kuitenkin kohtuullista nopeutta. Lisäksi vesillä on tietysti edelleen nopeusrajoituksia.

Puolitaso

Lisäksi on olemassa puolitasoisia runkoja, jotka ovat sekoitus uppoavia ja liukuvia veneitä. Puolitasoiset veneet pystyvät nousemaan aallonharjalleen ja ohittamaan sen osittain. Tämä mahdollistaa nopeuksien saavuttamisen, jotka ovat 2-2,5 kertaa runkonopeutta suurempia. Ne eivät kuitenkaan pysty siirtymään täysin liukuvaksi. Puolitasoisten veneiden konseptin takana on ajatus, että korkeampia nopeuksia voidaan saavuttaa samalla energiankulutuksella.


Jos sinulla on liukuvene, sinun tulisi joko ajaa uppoavassa tai liukuvassa tilassa. Puolitasoajelu on erittäin epäekologista, koska se luo suuren aallonharjan, joka tarjoaa veneellesi suuren vastuksen. Jos veneesi ei sovellu liukumiseen tai moottoriteho ei ole riittävä, et voi ylittää tätä aallonharjaa ja työnnät sitä edessäsi.


Paljon energiaa kuluu puolitasoajelussa ja veneesi ei juurikaan nopeudu. Sähköveneissä virrankulutus kasvaa voimakkaasti, jolloin toimintasäde tai ajonaika laskee äärimmäisen paljon. Lisäksi häiritset muita veneilijöitä ja vesiliikuntaharrastajia tällä suurella aallonharjalla ja voit vahingoittaa rannan rakenteita.

Lentäjä (foiling)

Uusin luokka runkomuodoissa ovat "lentäjät". Veneissä on foilit (kelkat), jotka pitävät veneen vedessä ja vakauttavat sen. Vene nousee vedestä kasvavan nopeuden myötä ja sitä pidetään vedessä vain kelkoilla. Vene ei kallistu vedessä kuten liukumisessa, vaan se lentää myös suurempien aaltojen yli. Siksi näyttää siltä, ​​että vene lentää.


Moottori on yleensä veden alla ja vastaa etenemisestä. Siirtymävaiheessa lentämiseen tarvitaan lyhytaikaisesti paljon tehoa. Candela 7: ssä (noin 1 700 kg lastattuna) tarvitaan lyhytaikaisesti noin 50 kW sen lentämiseen. Tämän jälkeen lentoaikana tarvitaan vain 5 kW tunnissa, jotta vene saavuttaa nopeuden 22 solmua (enintään 30 solmua). Se tekee veneestä noin 10 kertaa tehokkaamman kuin perinteinen liukuvene. Foiling on ollut käytössä jo pitkään purjeveneissä ja surffilautoissa. Uusimman tekniikan ja ohjelmiston ansiosta foiling tulee tulevaisuudessa myös suurempiin veneisiin ja lauttoihin, mikä muuttaa perusteellisesti liikkuvuutta vedessä. Tunnetuimpia veneitä ovat Candela-veneet Ruotsista.

Candela 7 - Sähköinen Foiling Speedboat

Nykyisten evästeasetusten vuoksi Youtube-videoita ei voida näyttää.

Hyödyt greenboatsolutionsin kanssa

helppo.
Muutaman napsautuksen avulla säästät paljon aikaa ja stressiä!
nopea.
Saat tuloksen 5 minuutin kuluessa.
vertailukelpoinen.

He vertailevat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.

läpinäkyvä.

Sinulla on yli 30 valmistajaa yhdellä silmäyksellä.

contact image