2.3 Paristojen käyttöohjeet

2.3 Paristojen käyttöohjeet

10 käyttövinkkiä veneakkuille

Akkujen oikea käsittely näyttää ensi silmäyksellä olevan taidetta itsessään. On monia tärkeitä asioita, joita on otettava huomioon, jotta akkujärjestelmäsi kestää mahdollisimman pitkään. Huolimattomalla käsittelyllä järjestelmä voi menettää merkittävästi suorituskykyään yhden kauden aikana.


Estääksemme tämän, näytämme sinulle tärkeimmät vinkit, jotka sinun tulisi tietää akkujen käsittelystä. Huomaat, että useimmat kohdat ovat perusasioita ja jo hyvin yhteensopivien komponenttien ostamisella voit välttää monia riskejä.

  1. Varo valmistajan turvallisuusohjeita!
  2. Käytä sopivaa laturia akun lataamiseen.
  3. Lataa akku mahdollisimman pian käytön jälkeen.
  4. Varo, että litiumioniakku on suojattu BMS:llä!
  5. Valitse sopiva asennuspaikka tai turvallinen paikka akulle.
  6. Käytä vain sopivia kaapeleita ja kiinnitä ne huolellisesti.
  7. Tee säännöllisesti lataustasapainotus, jos käytät useampaa akkua.
  8. Käytä mieluiten saman mallisia, ikäisiä ja lataustilassa olevia akkuja akkujärjestelmässä.
  9. Varastoi ja talvella säilytä akku oikein.
  10. Seuraa akun ominaisuuksia säännöllisesti.

Paristojen turvallisuusohjeet

Turvallisuus- ja käyttöohjeita on aina noudatettava. Tämä on tärkeää paitsi oman turvallisuutesi vuoksi, myös muiden turvallisuuden vuoksi. Väärinkäytön tapauksessa saatat menettää takuuoikeutesi tai sinulla voi olla vain rajoitettu takuu-oikeus valmistajaa vastaan.


Löydät ohjeet ja ehdot paristojen yksittäisiltä tuotesivuilta.

Sopiva laturi

Käytä vain akkulatureita, jotka sopivat akkullesi ja vastaavaan liitäntään. Jos satamassa oleva virtaliitäntä ei ole tarkoitettu siihen, sulake palaa. Jos lataat litiumioniakkuja väärällä laitteella, se voi johtaa kapasiteetin menetykseen!



Kuitenkin paljon vaarallisempaa on, jos lataat lyijyakun väärin. Liian suurella latausvirralla akku voi kuumeta voimakkaasti ja akkuun muodostuu enemmän vetyä. Tämä johtaa äärimmäisissä tapauksissa korkeaan palo- ja räjähdysvaaraan, puhumattakaan akun kapasiteetin menetyksestä.

Sinun tulisi ladata akkusi mahdollisimman pian käytön jälkeen.


Aikainen lataus

Lithium-ioniakut eivät kestä jatkuvaa syväpurkausta, koska akkukennot voivat tällöin vaurioitua korjaamattomasti. Siksi Lithium-ion-akut ovat suojattu BMS:llä syväpurkautumista vastaan. BMS varmistaa, että akussa on aina hieman jäljellä olevaa energiaa ja olet turvallisella puolella.



Älä odota useita viikkoja tai jopa kuukausia syväpurkautuneessa tilassa (yli 90% purkaus), muuten saatat menettää kapasiteettia. AGM-akut voidaan ladata täyteen turvallisesti. Lithium-akut tuntuvat mukavilta 50-80% lataustilassa.

BMS

Litium-ioniakut on suojattava akkujen hallintajärjestelmällä (BMS) kaikissa tapauksissa, sillä muuten ne menettävät nopeasti kapasiteettiaan tai aiheuttavat turvallisuusriskejä. Suosittelemiemme akkujen mukana toimitetaan aina BMS.

BMS:n vakio-ominaisuuksia ovat:

  • Ylijännitesuojaus

  • Lyhytjännitesuojaus

  • Historian tallennus (tärkeä takuun kannalta)

  • Syväpurkusuojus

  • Tasapainotetaan solut

  • Lämpötilan valvonta

  • Korkean virran rajoitus
  • Akun solujen ja ajotietokoneen välinen kommunikaatio
Lithium-ionisolut ovat erityisen alttiita yli- ja alijännitteelle. Jos valmistajan ilmoittama jännitealue ylitetään, yksittäisen solun täydellinen vikaantuminen voi tapahtua hyvin nopeasti. Kun solu puretaan esimerkiksi alle 1,5 V: n, kuparisillat muodostuvat. Uudelleenlatauksessa ne johtavat oikosulkuun ja siten solun tuhoutumiseen.

BMS: n toinen tärkeä toiminto on solujännitteiden tasapainottaminen. Lämpötilan valvonta ja kuormituksen rajoittaminen varmistavat, että virta katkaistaan ​​hätätilanteessa. Akku ei voi siten vahingoittua, ja vaarat, kuten tulipalot tai räjähdykset, estetään.

Sopivat johdot

Johdot tulisi olla riittävän suuret sovellukseen. Paras vaihtoehto on käyttää moottori-/akkuvalmistajan suoria johtoja. Nämä tulisi yleensä sisältyä toimitukseen. Älä käytä vaurioituneita johtoja.



Lisäksi on tärkeää käyttää johtoja, joilla on sama poikkipinta-ala ja identtinen pituus, erityisesti rinnankytkennässä. Eri johdot vaikuttavat vastukseen, mikä voi johtaa lyhentyneeseen käyttöikään tai alhaisempaan kapasiteettiin.

Akun varastointi ja talvisäilytys

AGM-, geeli- ja litiumioniakut voidaan yleensä talvisäilyttää veneessä, koska Saksan kylmät lämpötilat eivät vahingoita niitä. Vain alle -20 °C lämpötiloissa akut voivat vaurioitua, koska elektrolyytit voivat jäätyä.




Akut eivät kestä jatkuvaa kuumuutta. Matalat lämpötilat ovat sen sijaan hyvin sopivia, jos ne ovat yli -20°C, koska itsepurkautuminen vähenee tällöin.

AGM- ja geelakkujen varastointi

Säilytä lyijyakut mahdollisimman täydessä lataustilassa.


AGM- ja geelikennoja tulisi säilyttää täyteen ladattuna. Irrota akku aina ja liitä se mahdollisuuksien mukaan ylläpitolaturiin. Tämä lataa akun täyteen säännöllisin väliajoin.

Litium-ion-akun varastointi

Säilytä litium-ioni-akkuja mieluiten ei täyteen ladattuna. 50-80% on ihanteellinen.

Litium-ioni-akkuja ei tulisi varastoida täyteen ladattuna. Parasta on säilyttää akku 50-80%:n varauksessa. Litium-ioni-akut tulisi irrottaa, mutta niitä ei missään tapauksessa tulisi liittää ylläpitolaturiin.

Akun valvonta

  • Lataus- ja purkausvirrat 

  • Akkujen lataustaso

  • Akun lämpötila latauksen aikana ja käytön aikana
  • Akun jännite latauksen aikana ja käytön aikana

Akun varaustaso

Display on the motor or a separate battery monitor shows you the battery charge level. The values are measured via voltage and are sufficient even if they are somewhat inaccurate. Depending on the manufacturer and model, the monitors are even integrated into the battery or the electric motor.


As a user, you have the advantage of being able to drive much more safely. No uncertainty about the current battery level and no unexpected breakdowns. 

Jos akkua puretaan liian syvälle tai ladataan liian voimakkaasti, se vahingoittaa akkua.

Lataus- ja purkausvirta

Latausvirta ohjataan laturista. Monet laturit tarjoavat mahdollisuuden näyttää nykyinen latausvirta. Latausvirran ja latausjännitteen perusteella voidaan myös määrittää latausteho (V*Ah = Wh). Mitä suurempi latausvirta, sitä suurempi latausteho ja akun latausnopeus.



Sinun tulisi aina varmistaa, että akku kestää latausvirran. Jos ei, se voi johtaa kapasiteetin menetykseen tai jopa akun tuhoutumiseen. Sama pätee myös purkuvirtaan. Tämä voidaan joko valvoa suoraan kuormittajassa tai shuntin ja akunvalvonnan tai laivatietokoneen avulla.

Jäljellä oleva ajoaika

Jäljellä oleva ajoaika voidaan laskea melko helposti. Jos mitataan nykyinen sähkönkulutus ja tunnetaan akun jäljellä oleva kapasiteetti, jäljellä oleva ajoaika voidaan laskea yksinkertaisella kolmijako-operaatiolla. Jäljellä oleva toimintasäde voidaan myös laskea nykyisen nopeuden ja jäljellä olevan ajoajan perusteella. 

Latauksen aikana lämpötilan tulee pysyä tietyn arvon (noin 55 °C) alapuolella, jotta akku ei vaurioidu. Vaara on yleensä olemassa vain nopeasti lataavissa latureissa tai kun latausvirrat ovat liian korkeita akulle tai ympäristön lämpötila on erittäin korkea.

Latauksen aikana lämpötilan tulee pysyä tietyn arvon (noin 55 °C) alapuolella, jotta akku ei vaurioidu. Vaara on yleensä olemassa vain nopeasti lataavissa latureissa tai kun latausvirrat ovat liian korkeita akulle tai ympäristön lämpötila on erittäin korkea.

Akun käyttölämpötila

Akun käyttölämpötilan ei tulisi olla liian korkea tai liian matala. Ihanteellinen lämpötila on 20 °C. Joissakin litiumioniakkuissa BMS tarjoaa ylikuumenemissuojan. Kun lämpötila ylittyy, jännitelähdöt katkaistaan ja virheilmoitus näytetään. Akku voidaan ottaa uudelleen käyttöön vasta, kun kriittinen akun lämpötila on saavutettu. Sama pätee liian alhaiseen lämpötilaan. 



AGM- ja geeliparistoissa tätä ei yleensä ole integroitu. Voit kuitenkin laajentaa sen lämpötila-anturilla ja piirillä, joka sammuttaa sen automaattisesti, kun kriittinen lämpötila on saavutettu. 

Ohjeet oman akkupankin rakentamiseen

Lataustasapaino

Kun useita akkuja kytketään sarjaan tai rinnan, on varmistettava, että jännite tai kapasiteetti pysyvät samana jokaisessa akussa. Lisäksi vain samanlaisia akkumalleja tulisi käyttää kytkennässä.


Eri akkujen käyttö voi johtaa nopeasti ongelmiin riippuen siitä, kuinka paljon akut eroavat toisistaan. Joka tapauksessa akkujen käyttöikä laskee.

Samanlaisten paristojen käyttö piirin rakentamisessa

Käytä mieluiten vain saman mallisia, ikäisiä ja lataustilassa olevia paristoja. Kaikissa mainituissa tapauksissa voi esiintyä merkittäviä kapasiteetin ja käyttöiän heikkenemisiä riippuen siitä, kuinka suuret erot paristojen välillä ovat.



Syy on se, että paristoja kuormitetaan eri tavoin. Jos haluat olla varma, älä kokeile mitään uutta tässä asiassa.

Hyödyt greenboatsolutionsin kanssa

helppo.
Muutaman napsautuksen avulla säästät paljon aikaa ja stressiä!
nopea.
Saat tuloksen 5 minuutin kuluessa.
vertailukelpoinen.

He vertailevat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.

läpinäkyvä.

Sinulla on yli 30 valmistajaa yhdellä silmäyksellä.

contact image