AGM- ja litiumakut vertailussa
Tässä artikkelissa käsitellään litium- ja AGM-akkuja. Artikkelin ja videon jälkeen osaat arvioida, mikä akkutyypi sopii parhaiten käyttötarkoitukseesi.
Litium vs. AGM: Edut ja haitat
Kategoria | Lithium (LiFePO4) | AGM |
---|---|---|
Hinta |
alkaen 260€ per kWh meidän kaupassa |
alkaen 120€ per kWh markkinoilla (alkaen 290€ per kWh meidän kaupassa Deep Cycle -akuille) |
Purkaussyvyys |
lähes 100% purkaus |
noin 50% purkaus |
Paino |
8 - 10 kg / kWh (Li-NMC on jopa hieman kevyempi) |
25 - 35 kg / kWh |
Purkusyklit |
jopa 6 000 sykliä (80% DoD:lla) |
500 - 800 lataussykliä |
Käyttöikä |
Yleensä selvästi yli 10 vuotta, yllä mainittujen syklien jälkeen akuissa on silti ~80% kapasiteetista jäljellä! |
Yleensä noin 5 vuotta, hoidon mukaan selvästi lyhyempi tai pidempi |
Turvallisuus |
ei syttyvä eikä räjähtävä |
ei syttyvä eikä räjähtävä |
Suositus |
Hyvä käyttövoima-akkuna korkean käyttöiän / lataussyklien ansiosta |
Hyvä käynnistysakkuna korkean purkausvirran ansiosta |
Yhteenveto |
Selkeä suosituksemme on litiumakut, mieluiten LiFePO4 – tai vaihtoehtoisesti Li-NMC |
Jos saat AGM-akut ilmaiseksi tai haluat ajaa vain hyvin lyhyen ajan |
Video: Litium ja AGM vertailussa
Nykyisten evästeasetusten vuoksi Youtube-videoita ei voida näyttää.
Erityisesti paljon ajaville ja yrityskäyttöön litiumioniakkujen tulisi aina olla ensisijainen valinta. Käytämme pääasiassa palamattomia litium-rautafosfaattiakkuja.
Litiumakku sopii ihanteellisesti, jos sinulla on vähän tilaa käytettävissä ja et halua lisätä turhaa painoa. Suuremmissa sovelluksissa (10 kW tai enemmän) litiumakku on lähes välttämätön.
AGM-akut ovat kyllä hieman edullisempia, mutta selvästi raskaampia eivätkä läheskään yhtä pitkäikäisiä. Satunnaisiin ajoihin ja pienille moottoreille ne ovat kuitenkin täysin järkevä valinta, erityisesti silloin kun painolla ja tilalla ei ole merkitystä.
Jos et aja kovin usein (<20 kertaa vuodessa) eikä lisäpaino veneessä haittaa, voit huoletta valita edullisemman AGM-akun. Tämä on erityisen suositeltavaa pienemmille moottoreille ja jos et yleensä tarvitse paljon kokonaiskapasiteettia. Tärkeää on, että käytät sähkömoottoreissa vetokäyttöön tarkoitettua akkua.
Suurin etu on alhaisempi hinta, mikä on erityisen houkuttelevaa sähköliikkuvuuden aloittajille tai tiukemmalla budjetilla. AGM-akkujen kohdalla tulee kuitenkin huomioida varastointi ja lataus sekä matalampi purkaussyvyys.
Mitä akkutyyppejä on olemassa ja mitkä ovat niiden erot?
Akkutyyppejä on hyvin monia erilaisia. Todella merkityksellisiä veneakuksi soveltuvia tyyppejä on kuitenkin vain muutama. Voimme suositella kahta eri akkutyppiä, joita tällä hetkellä käytetään veneissä yleisimmin.
Niillä kaikilla on yksi yhteinen piirre: ne ovat täysin huoltovapaita, vuotamattomia ja turvallisia käsitellä. Lisäksi ne voidaan asentaa mihin tahansa asentoon. Siitä huolimatta niissä on joitakin selkeitä eroja, joista seuraa tiettyjä etuja ja haittoja.
Faktoja litiumakuista:
-
Litiumpaino: noin 10 kg per käytettävissä oleva kilowattitunti
-
Ihanteellinen käyttö: Kaikki urheiluveneet, kumiveneet, moottoriveneet, paljon ajavat
-
Litiuioniakut painavat vain noin 30 % lyijyakkujen painosta
-
Litiuioniakut voidaan yleensä purkaa jopa 100 %:iin asti (suositellaan 80–90 %)
Kaikkien huulilla ovat niin sanotut litiumioniakut – tunnettuja autoteollisuudesta. Tämän käsitteen alle kuuluvat sekä litiumioni- että litiumpolymeeriakut. Litiumioniakut painavat vain noin 30 % lyijyakkujen painosta (tyypistä riippuen vaihtelee) ja niillä on lisäksi erittäin korkea syklinkestävyys ja purkaussyvyys!
Litiumakkujen turvallisuus
Litiuioniakut koostuvat aina useista yksittäisistä kennoista. Ilman suojapiirejä ne ovat erittäin alttiita syväpurkaukselle tai ylilataukselle. Suojan varmistamiseksi tulisi aina käyttää akkujen hallintajärjestelmää (lyhyesti BMS).
Kennot eivät näin vahingoitu pysyvästi ennenaikaisesti, koska BMS estää syväpurkauksen ja ylilatauksen. Useimmissa litiumioniakuissa tällainen BMS on jo integroitu, eikä sinun tarvitse huolehtia asiasta.
Faktoja AGM-akuista:
-
AGM-akkuja voidaan purkaa vain 50 %:iin, meidän Deep Cycle AGM -akkujamme jopa 80 %:iin
-
AGM-akkujen kohdalla on otettava huomioon Peukertin efekti. Kapasiteetti on ilmoitettu tasaiselle purkaukselle 20 tunnin aikana. Lyhyemmän purkauksen aikana kapasiteetti laskee huomattavasti
-
Ihanteellinen käyttö: syrjäyttäjät, pieni kapasiteetti, erittäin harvinainen käyttö
-
Paino geeli/AGM: noin 31 kg käytettävää kilowattituntia kohden
-
Samaan tehokkaaseen kapasiteettiin riittävät jo huomattavasti pienemmät litiumakut
Lyijyakkujen kehitys
Lyijyakkujen jatkokehityksiä ovat geeliakut, joissa happo on kapseloitu geeliin. Nykyään vielä suositumpia ovat AGM-akut, joissa happo on sidottu lasikuitumattoon. Molemmat akkutyypit ovat merkittävästi syklinkestävämpiä kuin märkäakut.
Geeliakku on syklinkestävyydeltään parempi ja sen itsepurkautuminen kuukaudessa on pienempi. AGM-akku pystyy hetkellisesti antamaan suurempia virtoja ja soveltuu siten myös käynnistysakuksi sekä on hieman edullisempi kuin geeliakku. Molemmat tyypit ovat suuren lyijypitoisuutensa vuoksi erittäin raskaita.
Akkutyyppien sisällä on suuria eroja, erityisesti AGM- ja litiumioniakuissa. Jotkin AGM-akkujen mallit voidaan purkaa jopa 80 % (Aquamot) tai 100 % (Victron Energy) kapasiteetistaan. Tällöin tulee kuitenkin huomioida akun käyttöikä.
Lyijyakkuja on käytetty pitkään myös veneissä. Haitat ovat ilmeiset: ne ovat raskaita, eivät vuotamattomia tai huoltovapaita, ja lisäksi niiden käyttöikä ja kapasiteetti ovat alhaiset. Lyijytekniikan suurin etu on kuitenkin edelleen sen suhteellisen edullinen hinta. Tätä teknologiaa on kehitetty edelleen näiden haittojen vähentämiseksi.
Akun käyttöikä ja purkaussyvyys
Periaatteessa jokainen akku voidaan tietysti purkaa kokonaan, mutta emme suosittele tätä. Akut, jotka eivät ole siihen soveltuvia, menettävät erityisesti käyttöikäänsä tai vahingoittuvat sen jälkeen peruuttamattomasti. Myös lataus- ja purkausvirroissa sekä muissa ominaisuuksissa on yleensä eroja, joten eri tuotteiden vertailu voi olla sinulle hyödyllistä. Tuotekohtaiset tiedot löydät aina kyseisistä artikkeleista tai tuotevertailusta.
Kapasiteetti ja kantama
Laskettaessa tarvittavaa kapasiteettia käytämme aina valmistajan suosittelemaa suurinta purkaussyvyyttä määrittääksemme akun tehokkaasti hyödynnettävän kapasiteetin. Tämän perusteella valitaan akku, jotta voit todella ajaa niin pitkälle ja kauan kuin haluat.
Energian tiheys
Akkujen energian tiheys on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Nykyään litiumioniakkujen energian tiheys voi olla jopa 300 Wh/kg. Tyypillisesti nämä arvot ovat kuitenkin matalampia, noin 120–160 Wh/kg. Lyijyakut, kuten myös AGM- ja geeliparistot, omaavat huomattavasti alhaisemman energian tiheyden, noin 25–30 Wh/kg.
Tämä selittää lyijyakkujen suuremman painon samalla kapasiteetilla verrattuna litiumioniakkuihin.
Akut eivät kuitenkaan energian tiheyden osalta yllä bensiinin tasolle. Bensiinin energian tiheys on lähes 12 000 Wh/kg. Käytännössä sähkömoottori kulkee siis aina vähemmällä energialla kuin polttomoottori, vaikka sähkömoottori onkin jopa 10 kertaa tehokkaampi.
Suosituksemme: Litium veneakut
Litiumakut ovat parasta, mitä voit tällä hetkellä käyttää. Ne ovat kevyitä, pieniä ja erittäin pitkäikäisiä. Akut ovat ennen kaikkea erittäin turvallisia ja niitä voidaan usein purkaa syväpurkaukseen.
Onko sinulla kysyttävää litiumista vs. AGM:stä?
Avoimia kysymyksiä?
Etusi greenboatsolutionsin kanssa
Vertaat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.
Sinulla on yleiskatsaus yli 30 valmistajaan.