Litiumakut veneeseen
Myydyimmät litiumakut
Suositut litiumakut veneeseen
Löydät kategorioista helposti oikean akkutyypin ja sopivan mallin veneeseesi. "Mitä litiumioniakkuja veneeseeni on saatavilla?" – Täältä löydät lähes kaikki markkinoilla olevat merenkulkuun tarkoitetut valmistajat ja mallit.
Et ole varma, mikä litiumakku sopii parhaiten? Soita meille! Meillä on valikoimassamme 100 erilaista litiumakkua yli 10 valmistajalta.
Eroja litiumparistoissa – Mihin kannattaa kiinnittää huomiota?
Litiumparistoja on saatavilla eri kokoisina ja kapasiteetiltaan. Verkkokaupastamme löydät kaikki vaihtoehdot 0,1 kWh:sta aina 112 kWh:iin asti. Ylärajaa ei käytännössä ole, mutta veneen akun suunnittelu kannattaa tehdä järkevästi. Tarpeen mukaan tarvitset siirtymäajossa noin 0,5 kWh tehoa tonnia kohden tunnissa, liukuajossa kulutus kasvaa eksponentiaalisesti.
Akut liitetään suoraan moottoriin kaapeleilla. Mitä lähempänä akut ovat moottoria, sitä vähemmän syntyy häviöitä kaapelien pituuden vuoksi. Autamme mielellämme oikean kaapelin paksuuden valinnassa!
Sähköperämoottorisi ohjaus toimii kuten olet tottunut – joko peräevän kahvalla tai kauko-ohjauksella ja ohjauspyörällä. Ohjaustavasta riippuen käytössäsi on näyttö, josta näet nopeuden, jäljellä olevan toimintasäteen, akun tämänhetkisen kapasiteetin sekä virran/jännitteen.
Jopa 1,8 kW tehoon asti löydät sähköperämoottoreita integroidulla akulla. Nämä mallit ovat Plug & Play -ominaisuutensa ansiosta huomattavasti mukavampia, joustavampia ja käyttäjäystävällisempiä. Suuremmilla tehoilla tarvitset ulkoisen akun, joka liitetään sähkömoottoriin. Suosittelemme käyttötarpeen mukaan sopivan kokoista akkua.
Litiumkennojen paino
Litiumakut voivat painaa eri tavalla käytetystä kennoteknologiasta tai valmistuksesta riippuen. Yleensä yhden kWh:n ei tulisi painaa yli 10 kg. On olemassa kevyempiä ja raskaampia akkuja kennoteknologiasta riippuen.
Erityisesti liukuvissa veneissä kannattaa suosia kevyitä akkuja, muissa tapauksissa painolla per kWh ei usein ole suurta merkitystä. Joka tapauksessa kannattaa kiinnittää huomiota akun miellyttävään kantopainoon, jos joudut kuljettamaan akkua usein.
Hinnat, merkit ja kennoteknologia
Hinnat riippuvat useista tekijöistä. Perustasolla 500 € – 750 € per kWh on hyväksyttävä hinta. Yksittäistapauksissa hinnat voivat ylittää 1 000 € per kWh, mikä voi olla perusteltua erityisillä sertifikaateilla tai turvallisuusteknologioilla. Perustasolla suositellaan Sonyn tai Panasonicin laatukennoja. Myös CATL:n, CALB:n tai Winstonin kennot ovat hyvin käyttökelpoisia.
Suurin osa litiumioniakuista valmistetaan litium-rautafosfaattiin (LiFePO4) perustuen. Akun tyypistä riippuen voidaan käyttää erilaisia yhdisteitä yhdessä yttriumin tai rikin kanssa. Yleisesti ottaen akut ovat erittäin turvallisia, koska ne eivät ole syttyviä. Lisäksi niillä on pisin käyttöikä markkinoilla olevista kennoteknologioista.
Vaihtoehtoisesti on olemassa NMC- ja NCA-akkuja, jotka sisältävät kobolttia. Näiden akkujen etuna on suurempi energiatiheys. Haittapuolena on lyhyempi käyttöikä ja se, että ne ovat syttyviä. Jos kevyt paino on tärkeää, näitä kennoja voidaan käyttää.
Litium-veneen akun lataussyklit
Lataussyklit voivat vaihdella suuresti riippuen yksittäisten kennojen käsittelystä ja laadusta. Lataussyklit ilmoitetaan yleensä purkausasteen mukaan. (DoD = purkaussyvyys) Mitä syvemmälle akut puretaan, sitä vähemmän lataussyklit kestävät. 80 % DoD:lla hyvät litiumakut (LFP) kestävät 3000 sykliä. Useimmissa akuissa tämä tarkoittaa yli 10 vuoden käyttöikää, riippuen käytöstä. NCA- tai NCM-akuilla syklimäärä on usein hieman pienempi (500–1000). Syklimäärästä riippumatta akut vanhenevat kalenterin mukaan, ja ne menettävät yleensä noin 4 % kapasiteetistaan vuodessa.
Akun valvonta (BMS)
BMS valvoo yleensä akun varaustilaa. Tämä näytetään useimmissa tapauksissa pienellä näytöllä. Muita tärkeitä arvoja ovat jännite, lataus- ja purkuvirrat sekä lämpötila latauksen ja käytön aikana.
BMS:n tärkein tehtävä on yksittäisten kennojen suojaustoiminnot. Näihin kuuluvat syväpurkusuojatoiminto, ylilataussuoja, lämpötilan valvonta sekä oikosulkusuojaus. Lisäksi akkujen hallintajärjestelmä tarjoaa kuormituksen rajoituksia, kennojen tasapainotusta ja hoitaa suuren osan viestinnästä.
Litiumakut veneen moottoreihin – Mitä valmistajia on olemassa?
Suurimmalle osalle veneenomistajista Torqeedo oranssilla hehkuvalla logollaan on tuttu nimi. Torqeedo tulee Saksan Starnbergin järveltä. Torqeedo on sähköisten venevoimalinjojen markkinajohtaja ja on toimittanut jo yli 100 000 sähkömoottoria ympäri maailmaa. Torqeedo tarjoaa myös sopivat veneakut.
Vapaa-ajan käytössä akkumallit sopiviin moottoreihin ovat erittäin suosittuja. Torqeedo, ePropulsion, Aquamot, RiPower ja edyn tarjoavat omia akkupakettejaan. Erityisesti ePropulsionin uusimmat akkumallit tarjoavat parhaat edellytykset lyömättömällä hinta-laatusuhteella.
Litiumakkujen käyttö
Periaatteessa suosittelemme aina mahdollisuuksien mukaan yhden valmistajan kokonaispakettia, jotta säästetään lisäkustannuksissa ja varmistetaan toimivuus. Joillakin sähkömoottoreilla ei kuitenkaan ole omia akkuja, koska käytännössä kaikki akut voidaan yhdistää moottoriin.
Jos käytät venettäsi vuokraajana tai teollisuudessa kaupallisiin tarkoituksiin, suosittelemme erityisesti siihen tarkoitukseen suunniteltuja premium-luokan akkuja. Aentron tarjoaa erityisen sertifioinnin ja on tällä alalla yksi harvoista toimittajista. Näitä asennetaan usein yhdessä Kräutlerin kanssa aluksiin.
Sama koskee pidempiä käyttöaikoja (50+ kertaa vuodessa). Tähän soveltuvat erinomaisesti litiumkennot. Muutoin myös Victron Energy on valmistaja, jolla on erittäin laadukkaita komponentteja. Tällöin kannattaa käyttää markkinajohtajan latureiden lisäksi myös yhteensopivaa akkua.
Litiumin edut ja haitat verrattuna AGM:ään
Suurin etu on purkaussyvyydessä ja siten käytettävissä olevassa kapasiteetissa kilowattituntia kohden. Litiumakut voidaan yleensä purkaa jopa 95 %:iin. AGM-akut vahingoittuvat teknologiasta riippuen jo 50 %:n purkautumisesta ja niitä ei tulisi purkaa syväpurkaukseen.
Lisäksi litiumakku painaa vain kolmanneksen AGM-akun painosta. Litiumakuilla on myös pidempi käyttöikä, jopa 3000 sykliä, kun taas AGM-akuilla yleensä noin 750 sykliä. LiFePO4-akut voidaan lisäksi ladata ja purkaa nopeasti ilman suorituskyvyn heikkenemistä. Ainoa haittapuoli on korkeampi hinta, joka on selvästi suurempi. Kaiken kaikkiaan litiumakun edut ovat selvästi suuremmat, erityisesti kun otetaan huomioon käyttöikä.
Suosituksemme ovat siksi litiumakut, mutta AGM-akut voivat olla kustannussyistä järkevämpiä satunnaiseen käyttöön.
Ota meihin yhteyttä – tarkastelemme yhdessä olosuhteitanne ja löydämme täydellisen kokonaisratkaisun!
Litiumioniakun asennus
Riippuen siitä, kuinka hyvin hallitsette akkujen käsittelyn, suosittelemme teille valmiita ratkaisuja tai ainakin yksittäisiä komponentteja. Valmiit järjestelmät ovat yleensä helppoja liittää Plug & Play -periaatteella. Voitte kuitenkin säästää muutaman euron, jos hoidatte kaapeloinnin itse tai ette käytä suojapistoketta, vaan yhdistätte navat suoraan kaapeliin.
Korkeajännitealueella, kun moottorin teho on yli 15 kW, asennuksen on pakko suorittaa sähkömestari. Mikäli mahdollista, suosittelemme ennemmin matalajännitealueen moottoreita. Tämä helpottaa myös vene-elektroniikan liittämistä ja lisää turvallisuutta.
Etusi greenboatsolutionsin kanssa
Vertaat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.
Sinulla on yleiskatsaus yli 30 valmistajaan.