AGM-akut veneeseesi
Myydyimmät AGM-akut
Suositut AGM-akut veneeseen
”Mitkä AGM-akut sopivat veneeseeni?” - Löydät kategorioista helposti oikean akkutyypin ja sopivan mallin veneeseesi. Täältä löydät lähes kaikki markkinoilla olevat merikäyttöön tarkoitetut valmistajat ja mallit.
Et ole varma, mikä AGM-akku sopii parhaiten? Soita meille! Meillä on valikoimassamme yli 20 erilaista AGM-akkua useilta valmistajilta.
AGM-akkujen erityispiirteet – Mitä tulee ottaa huomioon?
AGM-akkuja on saatavilla eri kokoisina ja kapasiteetiltaan. Verkkokaupastamme löydät kaikki vaihtoehdot 0,5 kWh:sta aina 3 kWh:iin asti. Akut voidaan yleensä kytkeä vapaasti rinnan ja sarjaan. Ylärajaa ei siis ole. Tarpeen mukaan tarvitset siirtymäajossa noin 0,5 kWh tehoa tonnia kohden tunnissa, liukuajossa eksponentiaalisesti enemmän. Liukuajoon emme suosittele AGM-akkuja painon vuoksi.
Akut liitetään suoraan moottoriin kaapeleilla. Mitä lähempänä akut ovat moottoria, sitä vähemmän syntyy häviöitä kaapelipituuksien vuoksi. Autamme mielellämme oikean kaapelipaksuuden valinnassa!
Akut voidaan liittää moottoriin huomattavasti mukavammin ja käyttäjäystävällisemmin pistokkeiden tai akkuklemmarien avulla. Voit toki ostaa akut myös ilman lisäkaapeleita ja liittimiä ja kytkeä vain kaapelit. Erityisesti 12 voltin ja 24 voltin perämoottoreissa Deep AGM -akut sopivat erinomaisesti ja kapasiteetti riittää pienille retkille tai kalastusmatkoille. Käytön mukaan suosittelemme sinulle sopivaa kokoa.
AGM-solujen paino
AGM-akut ovat perinteisten lyijyakkujen jatkokehitelmä, joissa happo on sidottu lasikuitumattoon. Tämä tekee akuista vuotamattomia ja tarjoaa paremman suorituskyvyn. Lyijy aiheuttaa kuitenkin akuille korkean painon, noin 30 kg kilowattituntia kohden.
Monissa purjeveneissä lisäpaino on joka tapauksessa toissijaista tai toimii painolastina rungossa. Suurissa uppoumarunkoisissa veneissä AGM-akut sopivat usein hyvin. Puoli-liukuvissa ja liukuvissa veneissä paino kilowattituntia kohden on kuitenkin usein tärkeää, joten suosittelemme yleensä litium-akkuja.
Riippumatta akkutyypistä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että yksittäisen akun paino on miellyttävä kantaa.
AGM-veneen akun lataussyklit
Lataussyklit voivat vaihdella suuresti. Lataussyklit ilmoitetaan yleensä purkausasteen mukaan. (DoD = purkaussyvyys) Mitä syvemmälle akut puretaan, sitä vähemmän lataussyklejä ne kestävät. 50 % DoD:lla laadukkaat AGM-akut kestävät 750 sykliä, mutta tavalliset AGM-akut selvästi vähemmän. Näitä ei tulisi purkaa syvemmälle, koska se voi aiheuttaa peruuttamattomia vaurioita. Useimmissa akuissa käyttöikä on näin ollen 5–10 vuotta, riippuen käytöstä.
Kuitenkin on olemassa myös laadukkaampia akkupaketteja. Näitä kennoja voidaan osittain purkaa jopa 80 % (Deep-Cycle) tai 100 % (Super-Cycle) ilman vaurioita. Hintaerot eivät ole kovin suuria, joten suosittelemme vähintään Deep-Cycle-teknologiaa, kuten Aquamotilla tai Victron Energyllä. Super-Cycle-teknologia on vielä hyvin uusi ja toistaiseksi lähinnä Victron Energyllä saatavilla.
AGM-akkujen hinnat
Hinnat riippuvat eri tekijöistä. Perustasolla 220 € – 300 € per kWh on hyväksyttävä hinta. Yksittäistapauksissa erityisille Super Cycle -akuille hinnat voivat olla yli 300 € per kWh. Sopivia AGM-akkuja löytyy usein jo autokorjaamoista edullisemmin. Suosittelemme yleensä Victron Energy -akkuja yhdessä latureiden kanssa. Aquamot E -moottoriin sopii tietysti Aquamotin täydellinen järjestelmä.
Suurin osa AGM-akkuista valmistetaan AGM-tekniikalla (Absorbent Glass Mat). Tämä on lyijyakkujen rakenneratkaisu ja tunnetaan usein VRLA-teknologiana. Akun tyypistä riippuen käytetään erilaisia yhdisteitä ja osia. Yleisesti akut ovat erittäin vuotamattomia ja häiriöille epäherkkiä.
AGM-akut veneen moottoreihin – Mitä valmistajia on olemassa?
AGM-akut ovat laajasti käytössä paitsi veneissä, myös autoissa ja matkailuautoissa, ja ne ovat usein korvanneet perinteiset lyijyakut kokonaan. Autoteollisuudesta monet tuntevat Vartan akut.
Myös veneissä käytetään näitä akkuja. Me luotamme Aquamotin AGM-akkuihin, jotka ovat teknisesti yhtä hyviä kuin tunnetut Zenithin akut. Hyvänä vaihtoehtona tarjoamme myös Victron Energyn Deep Cycle ja Super Cycle AGM -akkuja.
>AGM-akkujen käyttö
Periaatteessa suosittelemme aina mahdollisuuksien mukaan yhden valmistajan kokonaistoimitusta, jotta säästetään lisäkustannuksissa ja varmistetaan toimivuus. Joillakin sähkömoottoreilla ei kuitenkaan ole omia akkuja, koska käytännössä kaikki akut voidaan yhdistää moottoriin.
Jos käytät venettäsi vuokraajana tai teollisuudessa kaupallisiin tarkoituksiin, suosittelemme erityisesti siihen tarkoitukseen suunniteltuja premium-luokan akkuja. Aentron tarjoaa erityisen sertifioinnin ja on tällä alalla yksi harvoista toimittajista. Näitä käytetään usein yhdessä Kräutlerin kanssa laivoissa.
Sama koskee usein toistuvia ajoja (yli 20 kertaa vuodessa). Tähän soveltuvat ihanteellisesti litiumkennot. Muutoin myös Victron Energy on valmistaja, jolla on erittäin korkealaatuisia komponentteja. Tällöin kannattaa käyttää markkinajohtajan latureiden lisäksi myös yhteensopivaa akkua.
AGM:n edut ja haitat verrattuna litiumiin
Yksi suuri etu on ensi silmäyksellä edullisempi hinta kilowattituntia kohden. Hankintakustannukset ovat sähkömoottorissa tällä hetkellä yksi tärkeimmistä aiheista, koska litiumteknologia on usein kaksi kertaa kalliimpaa. Hintaa lukuun ottamatta ei ole suurempia etuja.
Purkaussyvyys on teknologiasta riippuen pienempi, joten akkukiloa kohden on vähemmän kapasiteettia tehokkaasti käytettävissä. AGM-akkuja voidaan yleensä purkaa 50 %:iin asti. AGM-akut vahingoittuvat teknologiasta riippuen jo 50 %:n purkautumisesta ja niitä ei tulisi purkaa syväpurkaukseen. Ne soveltuvatkin enemmän lyhyempiin matkoihin. Tähän kannattaa kiinnittää huomiota käytön aikana.
Lisäksi AGM-akku painaa kolme kertaa enemmän kuin litiumioniakku. AGM-akuilla on yleensä vain 750 lataussykliä ja litiumakuilla jopa 5000 sykliä. Siksi hintaero tasoittuu melko nopeasti. Jos minun täytyy ostaa kaksi akkupakettia saman käyttöajan aikana, AGM-akku ei todennäköisesti kannata.
AGM-akkua ei myöskään voi kuormittaa yhtä paljon. Virran tulisi olla vain viidesosa kapasiteetista (0,2 C), jotta saavutetaan kohtuullinen käyttöikä ja ajomatka. Mitä nopeammin AGM-akku puretaan, sitä vähemmän energiaa (Ah) akku antaa. Akut ilmoitetaan yleensä C20-arvolla, eli purkaus 20 tunnin aikana. Jos purkaus tapahtuu 5 tunnissa, on käytettävissä vain noin 80 % ilmoitetusta Ah:sta. Jos purkaus tapahtuu kahdessa tunnissa, jopa alle 70 prosenttia!
Kokonaisuutena edut ovat selvästi litiumakun puolella. Suosituksemme ovat pitkäikäiset litiumakut, mutta AGM-akut voivat olla satunnaiseen käyttöön järkevä tai jopa parempi vaihtoehto. Ota meihin yhteyttä – katsotaan yhdessä olosuhteenne ja löydetään täydellinen kokonaisjärjestelmä!
AGM-akun valvonta
Litiuakkuja valvoo akunhallintajärjestelmä (BMS). BMS tarjoaa suojamekanismeja ja näyttää tärkeitä tunnuslukuja. AGM-akussa näin ei ole. Tunnuslukuja voi yleensä lukea vain erilliseltä näytöltä. Onneksi akku ei juuri tarvitse muita suojamekanismeja ja siinä on vähemmän mahdollisia vikoja.
AGM-akun asennus
Riippuen siitä, kuinka hyvin hallitsette akkujen käsittelyn, suosittelemme valmiita ratkaisuja tai ainakin yksittäisiä komponentteja. Valmiit järjestelmät ovat yleensä helppoja liittää Plug & Play -periaatteella. Voitte kuitenkin säästää muutaman euron, jos hoidatte kaapeloinnin itse tai ette käytä suojatulppaa, vaan yhdistätte navat suoraan kaapeliin.
Lataus onnistuu helposti laturilla ja maasähköllä jopa 3 kW latausteholla. Siksi venesatamat tarjoavat laajasti mahdollisuuden ladata käyttö- ja käyttövoima-akkuja käytön jälkeen.
Etusi greenboatsolutionsin kanssa
Vertaat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.
Sinulla on yleiskatsaus yli 30 valmistajaan.