Veneakut yleiskatsaus

Veneakut yleiskatsaus

Haluatko tietää enemmän veneen akuista? Selvitämme mitä akuissa tulee ottaa huomioon ja mitä teknisiä ominaisuuksia niissä on. Tässä artikkelissa käsitellään pääasiassa yleistä tietoa. Oppaassa löydät erityisohjeita veneen akkujen ostamiseen.

  • 1.

    Asennus ja kytkentä

  • 2.

    Turvallisuus ja kotelo

  • 3.

    Akkujen hallintajärjestelmä

  • 4.

    Valvonta ja ohjaus

  • 5.

    Laturit

Akun asennus veneeseen ja kytkentä

Akustojärjestelmän asennuksessa on tärkeää kiinnittää huomiota valmistajan ohjeisiin. Jos noudatat seuraavia 10 kohtaa, mikään ei voi enää mennä pieleen!

Varmista, että asennat akun oikein päin:

  • 1.

    Akku on turvallisesti paikallaan tai kiinnitetty veneeseen

  • 2.

    Riittävä ilmanvaihto on mahdollista
  • 3.

    Akkujen kontaktit ovat suojattuja

  • 4.

    Yhteyskaapelit ovat kiinnitetty tiukasti

  • 5.

    Vain yhteensopivia kaapeleita, joilla on riittävä poikkipinta-ala, käytetään
  • 6.

    Oikea kytkentä otetaan huomioon (yleensä ristiin)

  • 7.

    Lithium battery has a BMS

  • 8.

    Mahdollisuuksien mukaan sarjakytkennässä on oltava akkutasapainotin

  • 9.

    Johdot eivät ole vaurioituneet eivätkä liian pitkiä

  • 10.

    Johdot eivät ole vaurioituneet eivätkä liian pitkiä välttääkseen häviön

Suositut LiFePO4-akut

Muuten veneen akun kapasiteetin määrittäminen löytyy oppaastamme. Käy kurkkaamassa!

Akun järjestelmän rakentaminen kytkentöjen avulla

Suosittelimme käyttämään akkua, jos se on mahdollista. Kytkennät vaativat enemmän asennustyötä ja niillä on muita teknisiä haittoja. Tärkeä edellytys kytkennälle on valmistajan ilmoitus akun sopivuudesta.


Kun yhdistät akkuja, voit lisätä akkujärjestelmän jännitettä tai kapasiteettia. Sarjakytkennässä jännite nousee. Voit yhdistää kaksi samanlaista 12 voltin nimellisjännitteistä akkua sarjakytkennällä 24 V:n akkujärjestelmään. Rinnankytkennässä kapasiteetti kaksinkertaistuu 100 Ah / 12 V:sta 200 Ah / 12 V:aan.

Akun järjestelmän rakentaminen kytkentöjen avulla

Useita akkuja sarjaan kytkettäessä järjestelmän suorituskyky on yhtä hyvä kuin heikoin lenkki. Eri lataustasot johtavat akkujärjestelmän kapasiteetin ja käyttöiän vähenemiseen, mikä voidaan estää tasapainottimella. Laturit eivät pysty tasoittamaan tätä eroa!

Useita akkuja sarjaan kytkettäessä järjestelmän suorituskyky on yhtä hyvä kuin heikoin lenkki. Eri lataustasot johtavat akkujärjestelmän kapasiteetin ja käyttöiän vähenemiseen, mikä voidaan estää tasapainottimella. Laturit eivät pysty tasoittamaan tätä eroa!

Haittapuolet sarjakytkeytyneelle järjestelmälle

Yhden solun epäonnistuminen voi vahingoittaa koko sarjakytkeytynyttä järjestelmää solukuolemaan asti. Tämän syynä ovat korkeat tasaustehot akkujen välillä. Käytä myös sulakkeita tai tasapainottimia, jotta yksittäinen viallinen akkukennos ei vahingoita kaikkia muita akkukennoksia akkujärjestelmässä.

Akun tasapainotus

Lithium-akussa kennojen tasapainotus hoidetaan BMS:n toimesta, jotta pienet erot voidaan tasoittaa. Kennotasapainotus voidaan suorittaa aktiivisesti tai passiivisesti. Aktiiviset tasapainottimet siirtävät energiaa kennoista, joissa on korkeampi varaus, kennoihin, joissa on alhaisempi varaus. Passiiviset tasapainottimet toimivat päinvastoin kuin latausrajoitin, jotta kaikki kennot ovat yhtä vahvasti ladattuja.

Paristojen käyttöohjeet

Nämä ohjeet on ehdottomasti luettava ennen käyttöä:

  • 1.

    Suorita akkujen tasaus säännöllisesti, jos käytät pankkia useammasta akusta
  • 2.

    Olkaa ehdottomasti tarkkana valmistajan turvallisuusohjeiden kanssa. Muistakaa myös muiden turvallisuus.

  • 3.

    Lataa akku mahdollisimman pian käytön jälkeen uudelleen (muuten kapasiteetin menetykset uhkaavat!)
  • 4.

    Käytä vain sopivia kaapeleita yhteyden muodostamiseen ja kiinnitä ne huolellisesti
  • 5.

    Huolehdi akkusi oikeasta varastoinnista ja talvisäilytyksestä.
  • 6.

    Varmista, että käytät sopivaa laturia akun lataamiseen
  • 7.

    Varmista, että litiumioniakkuasi suojaa BMS!
  • 8.

    Huomioi sopiva asennuspaikka tai turvallinen teline akkullesi
  • 9.

    Käytä mieluiten samaa mallia, ikää ja lataustilaa olevia paristoja paristojen sarjassa

Akun turvallisuus

Meiltä löydät vain litiumioniakut tai VLRA-akut. Molemmat ovat huoltovapaita ja vuotamattomia. Akut voidaan asentaa mihin tahansa asentoon. Nämä akut ovat verrattuna muihin avoimiin akkutyyppeihin tai bensiiniin erittäin turvallisia.


Sinun tulisi aina noudattaa valmistajan turvallisuusohjeita. Turvallisuusriskit ilmenevät pääasiassa epäasianmukaisesta käsittelystä tai vakavasta huolimattomuudesta. Tämä voi johtua esimerkiksi väärästä asennuksesta, väärästä latauksesta, väkivallasta, avotulesta tai oikosulusta.


Väärä asennus tai lataus sopimattomalla laturilla vahingoittaa sähkömoottoria ja akkua. Laturin liian suuret virrat johtavat akun ylikuumenemiseen ja käyttöiän lyhentymiseen. Vakavassa tapauksessa tämä voi aiheuttaa tulipalo- tai räjähdysvaaran. Vältä tiettyjä riskejä ostamalla yhteensopivia komponentteja.

Akun turvallisuus

Akun kotelo

Kotelo suojaa akkukennostoja ympäristön vaikutuksilta. Veneissä koteloita tulisi olla vähintään roiskevedenkestäviä tai vesitiiviitä. Standardimateriaali akun kotelolle on kevyt ABS-muovi. Se on kestävä, säänkestävä ja ikääntymiselle kestävä, joten se on optimaalinen. Jotkut valmistajat erittäin korkealaatuisten akkujärjestelmien kanssa, joilla on osittain suuri kapasiteetti, käyttävät ruostumattomasta teräksestä tai alumiiniseoksista valmistettuja koteloita.


Akut, jotka eivät ole ensisijaisesti suunniteltu veneisiin, eivät yleensä ole erityisen pölytiiviitä tai vesitiiviitä. Aurinkosäiliöt verrattuna veneakkuun eivät ole erityisen pölytiiviitä tai vesitiiviitä. Jos haluat käyttää näitä akkuja, ne on asennettava vesitiiviiseen paikkaan. Vaihtoehtoisesti voit käyttää akun koteloa.

Akunhallintajärjestelmä

Akunhallintajärjestelmä (BMS) suojaa litiumakkuja vaaroilta, vaurioilta ja muilta turvallisuusriskeiltä. Tämän vuoksi suosittelemme aina käyttämään BMS:ää litium-akkuja käytettäessä. Litiumioniakut ovat erityisen alttiita yli- ja alijännitteelle.

Akun vauriot ja vaarat

Valmistajan suositellun jännitealueen ulkopuolelle siirtyminen voi johtaa oikosulkuun ja solun tuhoutumiseen. Toinen tärkeä toiminto on solujen jännitteiden tasapainottaminen. Lämpötilan valvonta ja kuormituksen rajoittaminen varmistavat, että virta katkeaa hätätilanteessa. Akku ei siten voi vaurioitua ja vaarat, kuten tulipalot tai räjähdykset, voidaan estää.

BMS:n muita toimintoja voivat olla:

  • 1.

    Lämpötilan valvonta

  • 2.

    Ylilataussuojaus

  • 3.

    Virta rajoitettu estämään liian suuret virrat

  • 4.

    Tasapainotetaan solut

  • 5.

    Akun solujen ja ajotietokoneen välinen kommunikaatio
  • 6.

    Lyhytjännitesuojaus

  • 7.

    Historian tallennus (tärkeä takuun kannalta)

  • 8.

    Syväpurkusuojus

Mitä akkua sinun pitäisi käyttää?

Siksi valitessasi uusinta litiumteknologiaa, varmista, että akku on suojattu BMS:llä. Litiumioniakut ilman BMS:ää ovat joka tapauksessa harvinaisia poikkeuksia. Ilmoitamme poikkeuksista erikseen.

Mitä akkua sinun pitäisi käyttää?

Akun valvonta ja ohjaus

Tärkeät valvottavat arvot:

  • 1.

    Akkujen jännite (lataus ja käyttö)

  • 2.

    Akkujen lataustaso

  • 3.

    Akun lämpötila latauksen aikana
  • 4.

    Lataus- ja purkausvirrat

  • 5.

    Akkujen käyttölämpötila

Akun varaustaso

Usein on tärkeää pystyä lukemaan akun jäljellä oleva kapasiteetti ja tietää jäljellä oleva toimintasäde. Usein sähköperämoottorissa on LED-näyttö, joka ei ole kovin tarkka, mutta yleensä riittää. Akkumonitori näyttää lataustilan hieman tarkemmin.

Akun jännite

Jännite on tärkein arvo, jonka perusteella akun varaustila voidaan määrittää. Monissa näytöissä näytetään suoraan akun varaustila eikä akun jännitettä. Akkumonitorit tai ajotietokoneet näyttävät yleensä akun jännitteen vakiona. Laturit näyttävät aina akun jännitteen latauksen aikana.

Lataus- ja purkausvirta

Latausvirta ohjataan laturin avulla. Monet laturit tarjoavat mahdollisuuden näyttää nykyinen latausvirta. Latausvirran ja latausjännitteen perusteella voidaan määrittää myös latausteho (V*Ah = Wh). Mitä suurempi latausvirta, sitä suurempi latausteho ja akun latausnopeus.


Sinun tulisi aina varmistaa, että akku kestää latausvirran. Jos ei, se voi johtaa kapasiteetin menetykseen tai jopa akun tuhoutumiseen. Sama pätee myös purkausvirtaan. Purkausvirran ja lataustason perusteella voidaan laskea jäljellä oleva ajomatka.

Jäljellä olevan ajonajan näyttö

Jäljellä oleva aika voidaan laskea melko helposti. Jos mitataan nykyinen sähkönkulutus ja tunnetaan akun käyttökelpoinen kapasiteetti, jäljellä oleva aika voidaan laskea. Jäljellä oleva matka voidaan myös laskea nykyisen nopeuden ja jäljellä olevan ajan perusteella. Koska molempia arvoja ei voida mitata suoraan, niitä ei myöskään näytetä moottorinäytöissä ja ajotietokoneissa oletusarvoisesti.

Akun latauksen aikainen lämpötila

Yleisesti seurattu arvo on akun lämpötila latauksen aikana. Lämpötilan ei tulisi ylittää noin 55 ° C, koska muuten akku vaurioituu. Vaara on yleensä vain nopeasti lataavissa latureissa tai liian suurissa latausvirroissa. Suosittelemme aina sopivaa laturia.

Käyttölämpötila

Akkujen käyttölämpötilan tulisi olla sopiva, ei liian korkea eikä liian matala. Ihanteellinen lämpötila on 20 °C. Ylikuumenemissuoja ei ole vakiovaruste akkujen kanssa. Kun käytät akkua asianmukaisesti ja käytät sopivaa laturia, tämä ei todennäköisesti ole koskaan relevanttia.

Käyttölämpötila

Akun varastointi ja talvisäilytys

Paras tapa varastoida tai talvisäilyttää akku riippuu akkutyypistä. AGM-, geeli- ja litiumakut voidaan yleensä säilyttää veneessä talven yli. Kylmät lämpötilat eivät vahingoita niitä vähäisen itsepurkautumisen ansiosta. Vain alle -20 °C lämpötiloissa akut voivat vaurioitua, koska elektrolyytit voivat jäätyä.

Lyijyakun varastointi ja talvisäilytys

Lyijyakut (AGM- ja geelikennakot) tulisi varastoida täyteen ladattuna. Irrota akut ja liitä ne mahdollisuuksien mukaan ylläpitolaturiin. Jos tämä ei ole mahdollista, suosittelemme tarkistamaan akun varaustason ja lataamaan sen tarvittaessa. Noudata valmistajan suosittelemaa purkautumisjännitettä.

Lithium-akun varastointi ja talvisäilytys

Litiumioniakut tulisi varastoida parhaiten 50-75%:n lataustilassa. Litiumioniakut tulisi myös irrottaa, mutta niitä ei saa missään tapauksessa kytkeä ylläpitolaturiin. Erittäin alhaisen itsepurkautumisen vuoksi akku kestää koko talven. Voit kuitenkin tarkistaa akun varaustason muutaman kuukauden kuluttua, jotta vältät syväpurkautumisen.

Akun laturi veneeseen

Akkulaturit eroavat latausmenetelmien, jännitealueen ja lataustehon perusteella. Teoriassa kaikki erilaiset latausmenetelmät täyttävät saman tarkoituksen ja niitä voidaan käyttää kaikentyyppisille akuille. Koska eri akuilla on kuitenkin erilaisia ominaisuuksia, eivät kaikki latausmenetelmät ole ihanteellisia kaikentyyppisille akuille. Erityinen riski on liian suurella latausteholla ja sitä seuraavalla voimakkaalla lämpötilan nousulla akussa.

Akun laturi veneeseen

Aina yhteensopiva laturi akulle!

Siksi suosittelemme vain yhteensopivia latureita akkujärjestelmällesi. Näin sinulla on pitkään akkuasi! Haluatko ladata akkusi veneessä etkä tiedä miten? Akun kapasiteetin määrittäminen löytyy muuten oppaastamme.

Aina yhteensopiva laturi akulle!

Hyödyt greenboatsolutionsin kanssa

helppo.
Muutaman napsautuksen avulla säästät paljon aikaa ja stressiä!
nopea.
Saat tuloksen 5 minuutin kuluessa.
vertailukelpoinen.

He vertailevat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.

läpinäkyvä.

Sinulla on yli 30 valmistajaa yhdellä silmäyksellä.

contact image