Sähköveneet – kaikki oleellinen tieto

Sähköveneet – kaikki oleellinen tieto

Mitä tulee ottaa huomioon sähkömoottoria ostaessa? Sähkömoottorit hyödyntävät nykyaikaisinta tekniikkaa. Annamme sinulle yleiskatsauksen tärkeimmistä aiheista veneesi ympärillä. Ennen kuin mennään yksityiskohtiin, aloitamme muutamalla lyhyellä tiedolla venetyypeistä ja runkomuodoista.

Veneiden runkomuodot

Periaatteessa veneiden rungot jaetaan uppoumarunkoihin ja liukuvin runkoihin. Uppoumarunko on vene, joka syrjäyttää aina täsmälleen saman verran vettä kuin sen paino on. Mikään uppoumarunko ei voi ylittää runkonopeuttaan, eli ohittaa perällään keulan synnyttämää aaltoa.

Veneiden runkomuodot

Lepotilassa ja hitaalla nopeudella jokainen vene on uppoumarunko. Liukuva vene nousee rungon muodon ansiosta veden pinnalle nopeuden kasvaessa. Ihanteellinen on sileä, pitkä runko ja leveä perä on eduksi. Rungon nopeus ylitetään reilusti, koska vedestä noustessa myös veden vastus katoaa.

Sähkömoottorisi teho

Kuinka paljon tehoa veneeni tarvitsee?

Veneesi paino (uppouma) on ratkaiseva sähkömoottorin mitoituksessa. Lyhyesti sanottuna: mitä raskaampi veneesi on, sitä enemmän tehoa moottorisi tarvitsee. On tärkeää, että varaudut myös huonoon säähän. Voimakas virtaus ja kova aallokko eivät saa olla sinulle ongelma.

Kuinka paljon tehoa veneeni tarvitsee?

Kuinka painava veneeni on?

Jos sinun on vaikea arvioida veneen painoa tarkasti, on parasta lähteä liikkeelle 'pahimmasta tapauksesta'. Eli laske mukaan henkilöt ja kuorma. Anna painoksi mieluummin hieman suurempi arvo, jotta varmistat hyvän ohjattavuuden ja matkanopeuden veneelläsi.

Tehon määrittäminen

Siirtoveneessä lähdemme siitä, että tarvitaan 2 kW venekiloa kohden. Kerrot siis veneen painon (tonneina) kahdella ja saat tarvittavan tehon. Henkilöä kohden laskemme yleensä 75 kg ja lisäämme muulle kuormalle yleisesti 50 kg.

Esimerkki laskennasta

Alla olevan kuvan veneen omapaino on 1 000 kg. Meidän tapauksessamme veneessä on enintään 2 aikuista, ja lisäämme vielä 50 kg pienelle lapselle, ruoalle, juomille ja ankkurille. Yhteensä veneen paino on 1 200 kg. Kun kerromme tämän kertoimella 2, saamme tarvittavaksi moottoritehoksi 2,4 kW sähköperämoottorillemme.

Veneen ajokortti vaaditaan yli 7,5 kW teholle

Jos sinulla on veneen ajokortti, voit ohittaa tämän kohdan ongelmitta. Ellei sinulla ole, kannattaa noudattaa enintään 15 hevosvoiman suositusta, jolla voit ajaa ilman ajokorttia.

1.1.2023 alkaen suurin sallittu sähköteho ajokortittomaan ajoon on 7,5 kW (noin 10 hv). 11 kW:n (~15 hv) sähkömoottori vaatii ajokortin!

Mitkä moottorit sopivat?

Tehosta riippuen eri valmistajat ovat sinulle ajankohtaisia. Yllä olevassa esimerkissä Minn Kota -perämoottori tai Torqeedo-ulko­moottori sopisivat erittäin hyvin. Jos kuitenkin haluat vertailla kaikkia yli 20 eri valmistajaa keskenään, suosittelemme käyttämään tuotehakutyökaluamme!

Teho liukuveneissä

Liukuvene pystyy nousemaan vedestä ja liukumaan nopeuden kasvaessa. Tällöin runkonopeus ylitetään selvästi. Liukumiseen tarvitaan huomattavasti suurempi moottoriteho. Digitaalisessa oppaassamme laskemme sinulle arvioidun moottoritehon liukuveneellesi.

Teho liukuveneissä

Polttomoottori vs. Sähkömoottori

Oletko aiemmin käyttänyt polttomoottoria? Tarvitsenko tehokkaamman moottorin? Ei huolta: Sähkömoottorit ovat erityisesti matalilla kierrosluvuilla tehokkaampia ja useimmiten suorituskykyisempiä. Moottorista riippuen on jopa portaattomasti säädettävä nopeudensäätö mahdollinen.


Voit laskea sähkömoottorille vastaavan tehon. Suosittelemme etukäteen digitaalisen neuvontamme käyttöä. Usein polttomoottorit ylimitoitetaan ja maksat liikaa ostaessasi.


Haluatko kaikki tiedot sähkömoottorista ja tarvittavasta tehosta? Jatketaan nopeudella ja sen jälkeen sähkönkulutuksella. Kannattaako ajaa sähkömoottorilla vai ei?!

Nopeus

Kuinka nopeasti voin ajaa sähkömoottorillani? Onko siinä vähemmän työntövoimaa kuin polttomoottorissani? Selvitämme sinulle nopeusmyytin:

Mistä nopeus riippuu?

Nopeus riippuu yksilöllisestä veneestäsi ja paljon vähemmän moottorista kuin luulet! On siis aivan sama, onko sinulla polttomoottori vai puhdas sähkömoottori veneessä. Sähkömoottori vie liukuvarunkoisen veneen vastaavalla teholla samaan nopeuteen kuin polttomoottori samalla nimellisteholla.


Jos sinulla on vene, jonka runkomuoto soveltuu liukuun ja olet asentanut riittävän tehokkaan moottorin, voit tietysti saavuttaa liu'un veneelläsi. Sinun ei kuitenkaan pidä unohtaa: Suurilla nopeuksilla energiankulutus on myös erittäin korkea, mutta siitä lisää myöhemmin.

Vesilinjan pituus veneessäsi

Mikä on vesilinjan pituus ja mihin sitä tarvitaan? Vesilinjan pituuden avulla voit arvioida veneesi odotettavissa olevaa nopeutta. Mitä suurempi vesilinjan pituus on, sitä suurempi on myös veneesi runkonopeus.


Tämä tieto on sinulle peruskiinnostava, mutta moottorin valinnassa sillä on vain toissijainen merkitys. Liukuvarunkoisissa veneissä vesilinjan pituus on tärkeä minimitehon laskemisessa! Voit lukea lisää liukuvarunkoisista veneistä täältä.

Liukunopeus veneissä

Siirtyminen liukuun tapahtuu noin 2,8-kertaisella runkonopeudella, mikä vaihtelee tietysti veneestä riippuen. Siksi veneet, joiden runkonopeus on pienempi, pääsevät myös nopeammin liukuun.

Liukunopeus veneissä

Liukukoneen maksiminopeus rajoittuu moottorin tehoon ja ilmanvastukseen. Ilmanvastus kasvaa nopeuden lisääntyessä ja johtaa lopulta siihen, että veneen runko nousee ilmaan. Vene menettää kosketuksen veteen, mitä tulisi ehdottomasti välttää.

Äänivallin läpimurto

Siirtymistä uppoumarungosta liukuun voidaan verrata lentokoneen äänivallin läpäisyyn. Veneessä perä ohittaa oman keulansa aallon. Samoin on lentokoneessa: lennossa se läpäisee itse aiheuttamansa ääniaallon.

Sekoitus uppouma- ja liukuvarunkoista

Lisäksi on olemassa puoliliukuvarunkoja. Puoliliukuvat rungot pystyvät nousemaan keula-aallolleen ja osittain ohittamaan sen. Näin ne voivat saavuttaa jopa 2–2,5-kertaisen nopeuden verrattuna runkonopeuteen.


Ne eivät kuitenkaan kykene täysin siirtymään liukuun. Puoliliukuvarunkojen ideana on, että suurempia nopeuksia voidaan saavuttaa samalla energiamäärällä.

Nopeammin kuin poliisi sallii

Nykyinen maailmanennätys nopeimmalle sähköveneelle on 142,6 km/h. Nopeus saavutettiin erityisesti tätä tarkoitusta varten muunnetulla veneellä testiradalla. Sarjatuotannossa on kuitenkin jo sähköveneitä, jotka voivat saavuttaa lähes 50 solmun eli 92,6 km/h nopeuden.


Kuten näette, myös sähkömoottorilla voi ajaa nopeammin kuin poliisi sallii. Pidemmille venematkoille suositellaan kuitenkin maltillista nopeutta. Lisäksi vesillä on voimassa nopeusrajoitukset, joita suosittelemme ehdottomasti noudattamaan.

Sähkönkulutus

Jotta nopeus saadaan kaksinkertaistettua, tarvitaan noin kahdeksankertainen teho. Tästä syystä erityisesti sähkömoottoreissa kannattaa kiinnittää huomiota taloudelliseen ajonopeuteen, jotta ajoaika olisi pidempi. Usein tämä nopeus on jopa nopeusrajoituksen yläpuolella.

Riippuu rungon muodosta

Sähkönkulutus riippuu muun muassa rungon muodosta. Erotaan uppoumarunkoisiin, puoliliukuviin ja liukuviin veneisiin. Uppoumarunkoisessa veneessä tarvitaan vähiten sähköä. Asuntoveneillä voidaan tässä jo liikkua omavaraisesti.

Esimerkki laskennasta

0,5 kW venekiloa kohden riittää usein tuomaan veneen 70 %:iin rungon nopeudesta. Noin 80 %:iin rungon nopeudesta asti virrankulutus on suhteellisen vähäistä. Tämän jälkeen kulutus kasvaa selvästi.

Eksponentiaalinen kulutus

Jos kaasuvipu käännetään yli 80 % rungon nopeudesta, uppoumarunkoisen veneen nopeus kasvaa vain vähän, mutta virrankulutus kasvaa eksponentiaalisesti. Jos sinulla on liukuvarunkoinen vene, sinun kannattaa ajaa joko uppouma- tai liu'ussa. Puoliliuku on hyvin epäekonomista.

Laskenta

Mitä tarkoittaa eksponentiaalinen? Nopeuden kaksinkertaistamiseen tarvitaan kolmas potenssi. Laskutoimitus: 2x2x2 = 8. Kiihdyttäessä 10 km/h:sta 20 km/h:iin kuluu 8 kertaa enemmän energiaa.


Periaate on sama sekä polttomoottoreissa että sähkömoottoreissa, joten polttomoottorissa tulee huolehtia riittävästä polttoaineesta ja sähkömoottorissa tarpeeksi suuresta akusta.

Mitä tapahtuu puoliliu'ussa?

Jos veneesi ei sovellu liukuun tai moottorin teho ei riitä, et pysty ylittämään keulavallia vaan työnnät sitä edelläsi. Veneen eteen muodostuu korkea keulavalli, joka aiheuttaa suurta vastusta. Tällöin paljon energiaa menee hukkaan ja veneesi nopeus kasvaa vain vähän.

Sähkönkulutus puoliliu'ussa

Sähkönkulutus kasvaa myös voimakkaasti ja kantama/ajoaika laskee huomattavasti. Lisäksi moottori ja akkujärjestelmä kuormittuvat voimakkaasti, mikä voi rajoittaa niiden käyttöikää. Lisäksi aiheutat suurilla aalloilla häiriötä muille veneilijöille ja vesiliikkujille sekä voit vahingoittaa rantavalleja.

Ajoaika ja kapasiteetti

Maksimaalinen ajoaika riippuu akun kapasiteetista. Mitä pidempään haluat ajaa, sitä enemmän energiaa tarvitset. Tyhjällä akulla voit päästä seuraavaan satamaan vain, jos muut veneet hinaavat sinut sinne.

Ajoaika ja kapasiteetti

Kokemuksesta puhuen: useimmat veneenomistajat ovat erittäin avuliaita ja auttavat mielellään. Varotoimenpiteenä pitkä köysi ei haittaa veneessä. Toki veneen täytyy ensin olla lähellä. Siksi: Mieluummin liikaa kapasiteettia kuin liian vähän.

Kapasiteetin laskeminen

Ajonaika riippuu ajotavastasi! Suurimman kulutuksen laskemiseksi kerro moottorisi teho ajoajalla. Jos sinulla on 4 kW moottori ja ajat 2 tuntia, tarvitset 8 kWh akun mukaan veneeseen.


Huomio: Et yleensä aja täydellä teholla koko ajan järvellä. Yleensä ajat taloudellisella nopeudella. (Tässäkin poikkeukset vahvistavat säännön)

Taloudellinen nopeus

Mikä on taloudellinen nopeus? Se on tehokkaampi ja energiansäästöisempi. Se on noin 70 % maksiminopeudesta. Useimmiten nopeus on silti huomattavasti suurempi kuin mitä useimmilla Saksan vesireiteillä ja vesistöillä on sallittua.

Taloudellinen nopeus

Kuinka kauan sähköinen veneenmoottorini kulkee

Päiväretkellä, joka kestää noin 8 tuntia, akkua ei usein käytetä kokonaan tyhjäksi. Usein ankkuroituaan matkan aikana otetaan aurinkoa tai käydään uimassa. Muista siis aina ottaa huomioon maksimiajoaika. Akku on tässä kaiken A ja O.

Tehokas kapasiteetti

Laskennassa käytämme aina tehokasta kapasiteettia. Se on se energiamäärä, joka akkujärjestelmästä voidaan todellisuudessa ottaa ulos. Suosittelemme siis varaamaan hieman turvamarginaalia ajoajan ilmoittamisessa.


Syötteissämme laskemme sinulle tarvittavan kapasiteetin.

Optimaalinen reittisuunnittelu

Erityisesti pidemmällä matkalla vältät näin ikävät yllätykset. Toinen vinkki: On hyödyllistä suunnitella reittisi satamien tai sähköllä varustettujen laituripaikkojen läheisyyteen. On tietenkin suuri ero sillä, haluatko ajaa veneelläsi rauhallisesti ja rennosti vai myös hieman nopeammin.

Optimaalinen reittisuunnittelu

Sillä on myös vaikutusta, ajatko uppoumarunkoisella vai omistatko veneen, jolla voit ja haluat saavuttaa liukunopeuden. Ensisijaisesti tämä riippuu yksilöllisesti veneestäsi, erityisesti rungon muodosta, mutta toissijaisesti moottorin teho on erittäin merkittävä tekijä.


Jos veneessäsi ei ole riittävästi moottoritehoa, se ei pysty saavuttamaan liukunopeutta. Tarvittava teho on moninkertainen verrattuna siihen, mitä tarvitaan normaaliin uppoumarunkoiseen ajoon ja hyvään ohjattavuuteen.

Sähköinen apumoottori

Sen sijaan, että veneessä olisi pelkkä päämoottori, monet käyttävät sähkömoottoria lyhyille matkoille ja taloudellisessa ajossa.


Jos siis käytät sähkömoottoria vain apumoottorina, tarvitset vähemmän tehoa. Tämä pätee usein, jos haluat vain ajaa satamasta ulos tai olet muutenkin liikkeellä vain lyhyen aikaa. Tällöin riittää pienempitehoinen moottori, esimerkiksi noin 1 kW venekiloa kohden.

Optimaalisen sähkömoottorin edut veneeseen

Pienitehoisemmalla moottorilla voit säästää rahaa ja saat silti juuri sinulle sopivan sähkömoottorin. Tämä pätee erityisesti purjeveneisiin, kun haluat ajaa laiturilta järvelle. Sen jälkeen tuuli kuljettaa sinut järven yli. Tyynellä voit aina turvautua sähkömoottoriin ja ajaa takaisin laiturille.

Kuinka usein ajat sähkömoottorilla?

Se, kuinka usein ajat, vaikuttaa siihen, minkä tyyppistä akkua suosittelemme sinulle. Usein käytettäessä litiumioniakut ovat sopivin vaihtoehto. Tämä johtuu pääasiassa niiden pitkäikäisyydestä. Litiumakut ovat huomattavasti kevyempiä ja siksi paras valinta liukuville veneille.


Pienemmissä ja keskikokoisissa akkujärjestelmissä sekä normaalissa ajotiheydessä suosittelemme yleensä AGM-akkuja. AGM-akut ovat huomattavasti edullisempia. Lisäksi niiden paino on pienempi. Yksityiskohtaisen vertailun akkutyyppien välillä löydät kuitenkin oppaan luvusta 3.

Kuinka usein ajat sähkömoottorilla?

Etusi greenboatsolutionsin kanssa

yksinkertaista.
Muutama klikkaus säästää paljon aikaa ja stressiä!
nopeaa.
Saat tuloksen 5 minuutin kuluessa.
vertailtavissa.

Vertaat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.

läpinäkyvää.

Sinulla on yleiskatsaus yli 30 valmistajaan.

contact image