Sähköisen pod-moottorin asennus purjeveneeseen 🛠️

Sähköisen pod-moottorin asennus purjeveneeseen 🛠️

Sähkömoottori Hallberg Rassy 26:lle

Asiakkaamme vene on Hallberg Rassy 26. Vene on vuodelta 1979.


Veneen paino on 2 500 kg, kokonaispituus 7,95 m ja vesilinjan pituus 6,7 m. Laskennallisesti rungon nopeudeksi saadaan noin 6 solmua eli 11 km/h.

Omistaja toivoi neuvonnassa pääsevänsä lähelle rungon nopeutta, ajalla 5–6 tuntia 4 solmun nopeudella, eli vähintään 20 merimailin toimintasäteellä. Sähköisen pod-moottorin asennus veneeseen onnistui.

Sähkömoottori Hallberg Rassy 26:lle

Hallberg Rassy 26:n teoreettinen ajokäyrä

Hallberg Rassy 26:n teoreettinen ajokäyrä

Toivottu ajoaika, nopeus & kantama

Lasketun teoreettisen ajokäyrän mukaan 4 solmun nopeudella tarvitaan noin 1,3 kW jatkuvaa tehoa tunnissa. 5 solmun nopeudella tarve on jo noin 3,5 kW tunnissa. Tässä näkyy hyvin selvästi kulutuksen ja nopeuden välinen eksponentiaalinen yhteys.


Yhteenvetona voidaan todeta, että asiakkaan 4–5 solmun vaatimuksiin riittäisi periaatteessa 4 kW:n moottori. Jotta vene olisi kuitenkin ohjattavissa myös tuulessa ja säässä, asennettiin suosituksestamme 6 kW:n moottori – myös siksi, että 3 ja 6 kW:n välillä ei ole paljon vaihtoehtoja markkinoilla. Halutun ajoajan saavuttamiseksi tarvitaan siis kaksi 5 kWh akkua.

Toivottu ajoaika, nopeus & kantama

Mikä moottori oli aiemmin asennettuna?

Viimeiset 3 vuotta veneessä oli asennettuna Volvo Penta MD2020, jonka teho oli 19 hv. Tämä toimi vaihtomoottorina varsinaiselle Volvo Penta MD2010:lle, jonka pakosarja oli vaurioitunut.

MD2010:n teho oli 10 hv. Sitä ennen, 90-luvulla, oli jopa vain MD5-vaihtomoottori, jonka teho oli 8 hv.

6 kW ePropulsion voi helposti korvata nämä 8 tai 10 hevosvoimaa.

Mikä moottori oli aiemmin asennettuna?

Miksi ePropulsion-podimoottori?

  • Paras hinta-laatusuhde tällä hetkellä

  • Henkilökohtainen yhteyshenkilö palvelutilanteessa

  • Ei vuosittaista huoltoa ja palvelua, eikä kuluvien osien korjausta

  • Erittäin paljon positiivisia kokemuksia moottorista

  • Yhteensopivuus muiden akkujen kanssa

  • Linkki 6 kW ePropulsion Podiin (sis. hinnat ja akkuvaihtoehdot)

Miksi ePropulsion-podimoottori?

Kytkentäkaavio 48V Pod-moottorille

Kytkentäkaavio 48V Pod-moottorille

Sähköisen pod-moottorin asennus veneeseen

Vanhan dieselmoottorin purku
Vanhan Saildriven purkamisen oli omistaja jo tehnyt, mikä säästi meille paljon aikaa asennuksessa. Myös tankki, letkut ja ajokahva oli poistettu.

Pod-moottorin asennus
Olemassa olevaa Saildriven perustaa voitiin käyttää edelleen. Koska rungossa oli jo läpivienti, asennus sujui hieman nopeammin. Tärkeää on tiivistää kaikki poraukset ja perustan kohdat – eli moottorin pultit sekä kaapelikanava.

ePropulsionilla on erityinen adapterilevy Saildrive-perustaan asennusta varten. Adapterilevy helpottaa myös moottorin asennusta. Pod-moottorin edessä on suoraan ohjainlaite. Ohjaimesta lähtee kaapelit akulle, ajokahvalle/näytölle.

Sähköisen pod-moottorin asennus veneeseen

Pod-moottorin asennus veneeseen

Pod-moottorin asennus veneeseen

Paristojen asettaminen

Akkujen asentaminen ja kytkeminen
Riittävä tila on tärkeä tekijä akkujen valinnassa ja niiden sijoituspaikassa veneessä. Ihanteellisessa tapauksessa pääset helposti akun liittimiin käsiksi ja tilaa kaapeloinnille on riittävästi.

Kytkettäessä kaksi tai useampia akkuja rinnan on tärkeää varmistaa, että plus- ja miinuskaapeleiden vastus on tasainen ja että molemmat ladataan täsmälleen samalla tavalla.

Oikea tasapaino takaa samanlaiset lataus- ja purkuvirrat, mikä pidentää akkujen käyttöikää ja minimoi käyttövirheet.

Paristojen asettaminen

Sähköasennus

Vaikka ePropulsionin käyttöohjeessa ei mainita erillisiä sulakkeita, asennamme järjestelmään yleensä sulakepidikkeet, sulakkeet, shuntin lisävalvontaa varten sekä erillisen pääkytkimen.

Vierasakkuja ei voi integroida ePropulsionin omaan näyttöön, joten meille on erillinen jäljellä olevan kapasiteetin valvonta erittäin tärkeää. Jotkin järjestelmät, kuten Victron BMV, voivat myös laskea jäljellä olevan ajoajan.

Lisäksi akuissa oli jo pienet näytöt arviointia varten, joten asensimme myös nämä kaksi näyttöä. Tässä tapauksessa on asennettu myös DC-DC-muunnin, joka syöttää 12V-akulle virtaa käyttöakun kautta.

  • Sähköasennus-1
  • Sähköasennus-2
  • Sähköasennus-3

Pod-moottorin käyttöönotto

Moottorin, ohjausyksikön ja akkujen kaapeloinnin asennuksen jälkeen seurasi vielä ajokahvan ja näytön asennus. Lisäksi moottoriin piti vielä asentaa potkuri.

ePropulsion Pod 6.0 EVO:ssa on kolmilapainen alumiinipotkuri. Purjehduksessa pod-moottori hidastaa vauhtia noin 1-2 km/h (0,5 - 1 solmua). Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää myös taittopotkuria, joka purjehduksessa taittuu kasaan ja vähentää vedenvastusta. Ilman taittopotkuria pod-moottori voi palauttaa virtaa ajon aikana (kuitenkin vain yhdessä ePropulsion-akkujen kanssa).

Pod-moottorin käyttöönotto

6 kW pod-moottorin käytännön ajokäyrä

6 kW pod-moottorin käytännön ajokäyrä

Koeajo sähköpod-moottorilla

ePropulsion Pod vakuuttaa erittäin hiljaisella käynnillään ja hyvällä työntövoimallaan. Jo 200-500 watilla vene lähtee hitaasti liikkeelle. Risteilynopeus saavutetaan yleensä 1 000 - 1 500 watilla.

Yhteenveto asennuksesta

Tiivistäminen kesti haastavien olosuhteiden vuoksi hieman pidempään. Ihanteellisissa olosuhteissa pod-moottorin asennus ja käyttöönotto ei vie paljon yli kahta päivää – veneen koosta ja lisävarusteista riippuen se voi toki kestää hieman kauemmin.

Haluatko myös muuntaa veneesi pod-moottorille? Ota meihin yhteyttä nyt!

Avoimia kysymyksiä?

Haluatko myös muuntaa veneesi pod-moottorille? Ota meihin yhteyttä nyt!

Etusi greenboatsolutionsin kanssa

yksinkertaista.
Muutama klikkaus säästää paljon aikaa ja stressiä!
nopeaa.
Saat tuloksen 5 minuutin kuluessa.
vertailtavissa.

Vertaat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.

läpinäkyvää.

Sinulla on yleiskatsaus yli 30 valmistajaan.

Avoimia kysymyksiä?

Lähetä meille viesti!

contact image