MetsTrade 2022:n uutuudet

MetsTrade 2022:n uutuudet

1 400 näytteilleasettajaa 50 maasta

1 400 näytteilleasettajaa 50 maasta

Vaikutelmiamme Mets Trade2022 -messuilta

Videollamme näet tärkeimmät vaikutelmat ja uutuudet. On hienoa nähdä, että sähköisten venevoimalaitteiden alalla tapahtuu niin paljon. Vaikka hinnat ovat tänä vuonna nousseet huomattavasti, koko markkina kasvaa ja osoittaa paljon potentiaalia tulevaisuutta varten.

Mets Trade 2022 Video

Nykyisten evästeasetusten vuoksi Youtube-videoita ei voida näyttää.

Aquamot LiFePO4 -akut

Aquamotilla on nyt vuosien kehitystyön ja testauksen jälkeen vihdoin litiumakut valikoimassaan. Matkan varrella on testattu ja kokeiltu perusteellisesti. Suuri kysyntä akuille ja haastava raaka-ainetilanne ovat johtaneet siihen, että kehitys on kestänyt hyvin pitkään.


Odotuksen aika on ohi! Aquamot on luvannut akut ja toimittanut ne. Ja mitkä akut – erittäin kevyet ja hinnaltaan erittäin houkuttelevat. Kyseessä ovat 24 V akut, joita voidaan käyttää sekä 24 V että 48 V moottoreissa. Akut ovat melko yksinkertaisia: ei Bluetooth BMS:ää tai näyttöä – muuten näin hyvää hintaa ei olisi voitu saavuttaa. Meidän näkemyksemme mukaan ei ole enää juuri syitä käyttää AGM-akkuja Aquamot-moottoreiden kanssa.

Aquamot LiFePO4 -akut

EPropulsion-sisämoottorit ja akut

Vuoden suurin ilmoitus: ePropulsionin sisämoottorit teholuokissa 10 kW, 20 kW ja 40 kW. Kaikki 96V jännitteellä ja uudella viestintäpohjalla. Tarvitset siis uusien 96V akkujen lisäksi myös uudet näytöt ja kaasukahvat. 


Suurin etu, jonka ePropulsion tarjoaa, on osittain huomattavasti edullisempi hinta. Hyvät hinnat eivät johdu laadun puutteesta, vaan ne mahdollistaa valmistus Kiinassa. Materiaalit ja työaika ovat huomattavasti edullisempia. Myös teknologisesti tuotteet ovat huipputasoa ja viestintä toimii erittäin hyvin.


Sisämoottoreiden hinnat eivät ole vielä lopullisesti julkistettuja, eikä toimitusajatkaan ole vielä tiedossa. Nykyiset arviot kuitenkin osoittavat, että hinnat tulevat olemaan todella kilpailukykyisiä. 10 kW sisämoottori on suuren kilpailun vuoksi vähemmän kiinnostava. Sen sijaan 20 kW ja 40 kW sisämoottorit ovat erittäin kiinnostavia isommille veneille ja liukuville veneille.


Suurin haittapuoli meidän näkökulmastamme: korkea jännite. Korkeajännite ei ole vielä kovin yleistä veneurheilussa. On vain vähän veneenrakentajia ja sähköasentajia, joilla on kokemusta korkeajännitejärjestelmistä veneissä. Vertailun vuoksi, jokainen auto toimii korkeajännitteellä ja monille korjaamoille se on nykyään arkipäivää. Ja puhumme tässä tapauksessa jopa 400–800 V jännitteistä, emme vain 96V.

ePropulsion-sisämoottorit ja akut

Fin X -perämoottori

Kuulimme ensimmäistä kertaa Fin X:stä Mets Trade 2022 -messuilla. Moottoriteknologia ilman potkuria – työntövoima syntyy värähtelevästä kalvosta. Etuna on, ettei potkuri aiheuta loukkaantumisriskiä eikä rikkoutumisvaaraa. Moottoreita voi siis käyttää huoletta myös lasten kanssa kumiveneessä ilman huolta. Kalvoa voi koskettaa ajon aikana ilman ongelmia.


FinX-moottoreiden haittapuolena on, että värinä on hieman äänekkäämpää kuin vastaavantehoisessa sähköperämoottorissa. Lisäksi moottorikapseli veden alla on selvästi suurempi kuin vastaavassa sähköperämoottorissa. Vedenvastus ja tehokkuus lienevät puhtaasti fysiikan perusteella alhaisempia. Tarkempia tietoja tekniikasta ja lopullisesta myyntihinnasta ei ole vielä saatavilla – odotamme mielenkiinnolla!

Fin X -perämoottori

Rim Drive 15 kW perämoottori

Rim Drive esitteli Mets-messuilla uuden, suuremman 15 kW perämoottorin (48V). Muotoilu on täysin uudistettu ja näyttää erittäin modernilta ja jykevältä. Erityisen huomiota herättävä on vihreä LED-nauha. Myös teknisesti on tehty paljon parannuksia, erityisesti kiinnitysteline trimmiasetuksineen on uudistettu ja tarjoaa nyt enemmän toimintoja. Myös anodisoidun alumiinin väri on tummempi ja sopii nyt paremmin kokonaisuuteen. 

Rim Drive 15 kW perämoottori

WaterWorld Pod ja tarvikkeet

WaterWorld esitteli uuden pod-moottorin erityisesti kaupalliseen vesiliikenteeseen. 3,5 kW teho – hyvin samanlainen kuin jo erittäin suosittu ePropulsionin 3 kW pod-moottori, mutta heidän mukaansa paljon laadukkaammin valmistettu ja suorituskykyisempi (erityisesti pitkillä matkoilla). Pod liittyy WaterWorldin viestintäverkkoon ja sitä voidaan käyttää samoilla akuilla ja näytöillä.


Puheen ollen näytöistä ja viestinnästä: WaterWorld on työskennellyt pitkään tämän parissa ja on nyt esitellyt oman karttatoimintonsa. Myös Apple iOS:lla tätä voidaan jo käyttää tableteilla, ja Android-tabletit saavat tulevaisuudessa myös pääsyn. Sovelluksen lisäksi esiteltiin myös moduuli, joka integroi vierasakut WaterWorldin järjestelmään ja mittaa lataustason shuntin avulla. Kaikille, jotka eivät halua käyttää WaterWorldin akkuja tai joilla on jo omat akut, tämä on täydellinen ratkaisu sujuvaan integrointiin. (Moduuli voidaan muuten asentaa myös jälkikäteen!)

WaterWorld Pod ja tarvikkeet

Fischer Panda sisämoottori

Fischer Panda on yksi tunnetuimmista generaattori- ja käyttövoimamerkeistä jahtisegmentissä. Fischer Panda esitteli Boot-messuilla 5 kW:n sisämoottorin, joka voisi olla todellinen vaihtoehto joillekin veneenomistajille. Asennettava kone on ilmalla jäähdytetty ja toimii normaalisti 48 V:lla.


Erityistä tässä on mielestämme erityisesti kapea rakenne. Näin moottori voidaan asentaa myös rajalliseen tilaan. Toinen asennuksen etu on kevyt paino. Vain 22 kg painavan moottorin voi helposti nostaa ja asentaa veneeseen itse. Vastaavat moottorit painavat usein yli 40 kg.

Fischer Panda sisämoottori

RAD Propulsion

RAD Propulsion esitteli Mets Trade -messuilla virallisesti 40 kW moottorin, jossa on aksiaalivuomoottori. Brittiläinen yritys on erikoistunut sähkömoottoreihin liukuville veneille ja RIB-veneille. RIB-veneellä mitattiin huippunopeudeksi 25 solmua, mutta keskinopeus oli lähempänä 15 solmua. Tämä kuulostaa lupaavalta, mutta sillä on myös hintansa. RAD Propulsion käyttää uudessa 40 kW perämoottorissa siis samanlaista teknologiaa kuin Propel. 


Törmäsimme RAD Propulsioniin ensimmäistä kertaa boot Düsseldorf -messuilla vuonna 2020. Tuolloin insinööritiimillä oli idea kehittää ulkoroottorimoottoreita, samankaltaisia kuin Rim Drive Technologyn moottorit. Paljon kehitystyötä, testauksia ja markkinatutkimusta tehtyään tiimi huomasi markkinaraon liukuville veneille ja kevyille RIB-veneille.

RAD Propulsion

Sähkövenemoottorit TV

Pitäisikö meidän testata tarkemmin yhtä uusimmista moottoreista? Kirjoita siitä mielellään YouTuben kommentteihin!

Etusi greenboatsolutionsin kanssa

yksinkertaista.
Muutama klikkaus säästää paljon aikaa ja stressiä!
nopeaa.
Saat tuloksen 5 minuutin kuluessa.
vertailtavissa.

Vertaat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.

läpinäkyvää.

Sinulla on yleiskatsaus yli 30 valmistajaan.

contact image