MetsTrade 2022 uutuudet

MetsTrade 2022 uutuudet

1 400 näytteilleasettajaa 50 maasta

1 400 näytteilleasettajaa 50 maasta

Mets Trade2022 -vaikutelmamme

Videossamme voit nähdä tärkeimmät vaikutelmat ja uutuudet. On hienoa nähdä, että sähköisten veneiden moottoreiden alalla tapahtuu niin paljon. Vaikka hinnat ovat tänä vuonna voimakkaasti nousseet, koko markkina kasvaa ja osoittaa paljon potentiaalia tulevaisuudelle.

Mets Trade 2022 Video

Nykyisten evästeasetusten vuoksi Youtube-videoita ei voida näyttää.

Aquamot LiFePO4 akut

Aquamotilla on vihdoin litiumakut valikoimassaan useiden vuosien kehityksen ja testauksen jälkeen. Matkan varrella on testattu ja kokeiltu perusteellisesti. Korkea kysyntä akuille ja vaikea raaka-ainetilanne ovat johtaneet siihen, että kehitys on kestänyt hyvin kauan.


Odottamisen aika on ohi! Aquamot on luvannut akkuja ja toimittanut niitä. Ja millaisia - erittäin kevyitä ja hinnaltaan erittäin houkuttelevia. Kyseessä on 24 V akut, jotka voidaan käyttää myös 48 V moottoreissa. Akku on suhteellisen yksinkertainen: ei ole Bluetooth BMS:ää tai näyttöä - muuten hyvää hintaa ei voitaisi saavuttaa. Mielestämme ei ole enää juuri syitä käyttää AGM-akkuja Aquamot-moottoreissa.

Aquamot LiFePO4 akut

EPropulsion sisäperämoottorit ja akut

Vuoden suurin ilmoitus: ePropulsionin sisäperämoottorit koossa 10 kW, 20 kW ja 40 kW. Jokainen 96V:lla ja uudella kommunikaatiopohjalla. Uusien 96V-akujen lisäksi tarvitaan uudet näytöt ja kaasukahvat.


ePropulsionin suurin etu on osittain paljon edullisempi hinta. Hyvät hinnat eivät johdu huonosta laadusta, vaan niitä edistää yksinkertaisesti Kiinassa valmistus. Materiaali ja työaika ovat huomattavasti halvempia. Tuotteet ovat myös teknologisesti korkeimmalla tasolla ja kommunikaatio toimii erittäin hyvin.


Sisäperämoottoreiden hinnat eivät ole vielä lopullisesti tiedossa, eikä toimitusaikoja ole vielä vahvistettu. Nykyiset arviot kuitenkin osoittavat, että hinnat ovat todella houkuttelevia. 10 kW sisäperämoottori ei ole kovin jännittävä suuren kilpailun vuoksi. Sen sijaan 20 kW ja 40 kW asennuskoneet ovat erittäin jännittäviä suuremmille veneille ja liukureille.


Näkökulmastamme suurin haitta: korkea jännite. Korkeajänniteaihe on vielä harvinaista veneurheilussa. On vain vähän veneenrakentajia ja sähköasentajia, joilla on kokemusta korkeajännitejärjestelmistä veneessä. Vertailun vuoksi jokainen auto toimii korkeajännitteellä ja monille korjaamoille on nykyään normaalia työskennellä sen kanssa. Ja emme puhu 96V:sta, vaan pikemminkin 400 - 800 V:sta.

ePropulsion sisäperämoottorit ja akut

Fin X perämoottori

Kuulimme ensimmäistä kertaa Fin X:stä Mets Trade 2022 -tapahtumassa. Se on moottoriteknologia ilman potkuria - eteneminen tapahtuu värisevän kalvon avulla. Etuna on, että potkurin aiheuttamaa loukkaantumisriskiä tai rikkoutumisriskiä ei ole. Moottoreita voidaan käyttää ongelmitta myös lasten kanssa, esimerkiksi kumiveneessä, ilman huolta. Kalvoa voi koskettaa ongelmitta ajon aikana.


FinX-moottorien haittapuoli on, että värinä on hieman äänekkäämpi kuin vastaavalla sähköperämoottorilla. Lisäksi moottorin kotelointi on veden alla huomattavasti suurempi kuin vastaavassa sähköperämoottorissa. Vesivastus ja tehokkuus ovat fysiikan lakien mukaan todennäköisesti alhaisemmat. Emme vielä tiedä tarkemmin tekniikasta tai lopullisesta myyntihinnasta - olemme jännityksellä odottamassa!

Fin X perämoottori

Rim Drive 15 kW perämoottori

Rim Drive esitteli uuden, suuremman 15 kW perämoottorin (48V) Mets-messuilla. Suunnittelu on täysin uudistettu ja näyttää erittäin modernilta ja voimakkaalta. Erityisen huomiota herättävä on vihreä LED-nauha. Myös teknisesti on todella paljon parannettu, erityisesti tukijalan kanssa, joka tarjoaa nyt enemmän toimintoja. Eloksoidun alumiinin väri on myös tummempi ja sopii paremmin konseptiin. 

Rim Drive 15 kW perämoottori

WaterWorld Pod ja tarvikkeet

WaterWorld esitteli uuden pod-moottorin erityisesti kaupalliseen merenkulkuun. 3,5 kW teho - hyvin samanlainen kuin jo erittäin suosittu 3 kW pod-moottori ePropulsionilta, mutta WaterWorldin mukaan paljon laadukkaammin valmistettu ja suorituskykyisempi (erityisesti pitkiä matkoja varten). Pod liittyy WaterWorldin kommunikaatioverkkoon ja sitä voidaan käyttää samoilla akuilla ja näytöillä.


Puhuttaessa näytöstä ja kommunikaatiosta: WaterWorld on työskennellyt pitkään ja esitteli nyt oman karttatoiminnon. Tämä on jo käytettävissä Apple iOS -tableteilla, ja Android-tabletit saavat tulevaisuudessa myös pääsyn. Sovelluksen lisäksi esiteltiin myös moduuli, joka integroi ulkoiset akut WaterWorldin järjestelmään ja määrittää lataustilan shuntin avulla. Kaikille, jotka eivät halua käyttää WaterWorldin akkuja tai joilla on jo akkuja, tämä on täydellinen ratkaisu saumattomaan integrointiin. (Moduuli voidaan muuten asentaa jälkikäteen!)

WaterWorld Pod ja tarvikkeet

Fischer Panda sisämoottori

Fischer Panda on yksi tunnetuimmista generaattori- ja moottorimerkeistä jahtialalla. Fischer Panda esitteli 5 kW:n sisämoottorin veneelle, joka voisi olla todellinen vaihtoehto joillekin veneen omistajille. Asennusmoottori on ilmajäähdytteinen ja toimii normaalisti 48 V:lla.


Mielestämme erityisenä ominaisuutena on erityisesti kapea muotoilu. Tämän ansiosta moottorin voi asentaa myös rajoitetussa tilassa. Asennuksen toinen etu on kevyt paino. Vain 22 kg painoisena moottorin voi helposti nostaa ja asentaa veneeseen. Vastaavat moottorit painavat osittain yli 40 kg.

Fischer Panda sisämoottori

RAD Propulsion

RAD Propulsion on virallisesti esitellyt 40 kW moottorin aksiaaliflux-moottorilla Mets Trade -tapahtumassa. Britannialainen yritys on erikoistunut sähkömoottoreihin veneille ja RIB-veneille. RIB-veneellä mitattiin huippunopeudeksi 25 solmua, keskinopeus oli lähempänä 15 solmua. Se kuulostaa lupaavalta, mutta sillä on myös hintansa. RAD Propulsion käyttää uudessa 40 kW perämoottorissaan samanlaista teknologiaa kuin Propel.


Tutustuimme RAD Propulsioniin ensimmäisen kerran boot Düsseldorf -messuilla vuonna 2020. Silloin insinööritiimi kehitti ulkokehämoottoreita, jotka ovat samanlaisia kuin Rim Drive Technologyn moottorit. Paljon kehitystyön, testauksen ja markkinatutkimuksen jälkeen tiimi huomasi markkinaraon veneille ja kevyille RIB-veneille.

RAD Propulsion

Sähkövenemoottorit TV

Pitäisikö meidän tarkastella yhtä uusimmista moottoreista tarkemmin testissä? Kirjoita kommentteihin YouTubessa!

Hyödyt greenboatsolutionsin kanssa

helppo.
Muutaman napsautuksen avulla säästät paljon aikaa ja stressiä!
nopea.
Saat tuloksen 5 minuutin kuluessa.
vertailukelpoinen.

He vertailevat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.

läpinäkyvä.

Sinulla on yli 30 valmistajaa yhdellä silmäyksellä.

contact image