Paras 15 hv sähköperämoottori vuonna 2023? | Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10

Paras 15 hv sähköperämoottori vuonna 2023? | Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW ulkoperämoottori

Ennakkoilmoitus: Propel on lopettanut kehityksen ja tuotannon. Torqeedo pysyy 15 hv vastaavuudessaan ylivoimaisena markkinajohtajana. Tietenkin on vielä muutama muukin valmistaja tällä alalla, mutta enemmänkin displace-veneille.


Video ei ollut sponsoroitu eikä suosi kumpaakaan valmistajaa. Tässä esitetyt arvioinnit ovat henkilökohtaisia mielipiteitämme. Tulokset näet täällä ja YouTube-kanavallamme: E-Bootsmotoren TV

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW ulkoperämoottori

Optimaaliset testiolosuhteet

Marraskuun keskellä Amsterdamissa oli täydellinen sää, vähän tuulta ja leutoja lämpötiloja. Kaksi samanlaista venettä testattiin, joissa kummassakin oli ulkoista perämoottoria. Propel S1 -vene oli hieman painavampi ja siinä oli hieman erilainen painojakauma, koska siinä oli kaksi henkilöä kyydissä.


Loppunopeudessa olisimme ehkä voineet saada hieman enemmän irti Propel-veneestä. Olimme kuitenkin todella yllättyneitä testituloksista. On sanottava, että Propel S1 oli vielä ensimmäisestä esisarjasta peräisin oleva testimoottori. Mutta myös Torqeedo Cruise 10 -moottori oli yleiskorjattu kierukkavaihteella, ja nykyään Cruise-mallin kauko-ohjattava versio on saatavana vain 12 kW:lla.

Optimaaliset testiolosuhteet

Tehtävä Propel-testiajo

Muuten: Voit varata testiajon Amsterdamissa joko meidän tai Propelin kautta. Tällä hetkellä pääasiassa Propel D1 -sisäperämoottorilla. Sovittaessa testiajo S1 -ulkoperämoottorilla on mahdollinen. Ota yhteyttä suoraan meihin, niin autamme sinua sopimuksen tekemisessä!

Tehtävä Propel-testiajo

Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10.0 R in test

Nykyisten evästeasetusten vuoksi Youtube-videoita ei voida näyttää.

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 driving curve

The driving curves show some similarities, but also obvious differences. In the lower power range, the Propel S1 seems to be a little more efficient due to its high torque. From around 4 kW, however, the Torqeedo Cruise 10 is slightly faster than the Propel.


At around 7 kW, the Torqeedo pushes a large bow wave in front of it and cannot transition to planing. The hull speed remains constant up to 10 kW. Between 7 and 8 kW, there is a tipping point for the Propel S1 and the motor actually manages to transition to planing. At maximum power of 10 kW, we reached a top speed of 19 km/h. That is almost 50% more top speed in theory.


A few words about the boats: Both the Torqeedo Cruise 10.0 R and the Propel S1 are attached to a Gentle 510 Sloep with an empty weight of 550 kg. The waterline length is 5 meters and the boat has a displacement hull. Including motor, people, battery and accessories, the boat weighs about 800 kg. The hull speed is approximately 10.2 km/h in theory. 70% of the hull speed is about 7.1 kWh.


(By the way, the measurements were taken at 12°C air temperature, 13.5°C water temperature. We had only a light breeze of 13 km/h and 0.1 m waves, optimal conditions.)

Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 driving curve

Kiihtyvyys vertailussa

Testeissä molemmat kuljettajat laittoivat vivun täysin pöydälle merkistä lähtien. Ensimmäisillä 3-5 metrillä molemmat veneet eivät vielä eronneet toisistaan. Sen jälkeen Propel S1 -vene ylitti runkonopeuden. Muutamassa sekunnissa Propel S1 saavutti huomattavasti suuremman loppunopeuden kuin Torqeedo Cruise 10 ja vain jatkoi matkaansa. 50 metrin sisällä Propel sai useiden veneenmittojen etumatkan.


Selkeä voittaja: Propel S1.


Myös pysähtyminen ei ollut ongelma Propel S1:lle. Vene pysähtyi muutamassa sekunnissa. Kuitenkin S1:n kanssa syntyy kunnollinen keulavalli, josta toiset veneet saavuttavat. Tämä tekee sen hieman vaikeammaksi korkeamman nopeuden vuoksi.

Kiihtyvyys vertailussa

Nopeus vertailussa

Erittäin huomattavaa on täysi teho ja huippunopeus. Torqeedo Cruise 10 saavutti maksiminopeuden 10 km/h. Se vastaa veneen teoreettista runkonopeutta. Odotamme vastaavaa tulosta myös muilta saman teholuokan moottoreilta: Aquamot, E-Tech, Mitek tai RiPower. Tässä näkyy teoreettinen ajokäyrä.


Propel S1-perämoottorilla tilanne oli kuitenkin aivan toinen. Pystyimme mittaamaan huippunopeuden 19 km/h. 50% enemmän huippunopeutta kuin Torqeedo Cruise 10:llä! Samaan tehoon nähden ylitimme runkonopeuden ja vene kulki puoliliukuvaunussa. Propel S1:llä voi jopa harkita vesihiihtoa pienten lasten kanssa oikean veneen kanssa.


Tämä tulos oli meille erittäin odottamaton ja se todella yllätti meidät.

Nopeus vertailussa

Toimintasäde vertailussa

Sähköperämoottoreissa tärkeintä on tehokkuus: millä teholla saavutan mukavan ajonopeuden veneelläni. Sähköveneillä ei yleensä ole tavoitteena saavuttaa mahdollisimman suuria nopeuksia.


Kun tarkastellaan molempien moottoreiden ajokäyriä, käy selväksi, että Propel S1 on huomattavasti tehokkaampi. Samalla akulla voi ajaa noin 10% pidemmälle. Tämä on todella hyvä arvo pitkällä aikavälillä ja se on ehdottomasti otettava huomioon akkujen valinnassa.

Toimintasäde vertailussa

Äänet molemmilla 15 hv sähkömoottoreilla

Molemmat moottorit eivät ole äänettömiä, sekä Propel S1 että Torqeedo Cruise 10. Erityisesti alhaisilla kierrosluvuilla vaihteisto aiheuttaa joitain ääniä. Tiedämme jo, että Propel työskentelee tämän parissa. Huhtikuusta lähtien saatavilla olevat S1-mallit muutetaan ja todennäköisesti niitä on vielä vähemmän kuultavissa. Emme ole vielä testanneet Cruise 12.0:aa uudella vinohampaisella vaihteistolla.


Istuimme pääasiassa veneessä Propel S1:llä. Mutta rehellisesti sanottuna: emme kuulleet Cruise 10.0:aa veneestämme käsin juuri lainkaan. Cruise-mallit ovat hyvin erilaisia kuin vanhat Torqeedo Travel 1003 -mallit. Moottorin lähellä ollessa ääni on tietysti kuultavissa.


Kaiken kaikkiaan näemme tässä pienen edun Propel S1:llä.

Hinta ja akut

Jokaisessa ostopäätöksessä hinta on tietysti yksi tärkeimmistä päätöskriteereistä. Mielestämme kokonaisjärjestelmän tulisi olla kohtuuhintainen. Arvomme ovat ennen kaikkea henkilökohtaisessa neuvonnassa ja monipuolisissa referensseissämme. Myös verkkosivustomme ja YouTube-kanavamme auttavat veneen omistajia saamaan kattavan tiedon sähkömoottoreista ja erilaisista eduista ja haitoista. Vaihdossa arvostamme tietysti, jos tilaat sähkömoottorin meiltä, jos päätät tilata sellaisen.


Propel S1:llä, jossa on 10 kWh LiFePO4, varustettu kokonaisjärjestelmä alkaa 12 000 €:sta. Tämä on todellinen haaste suorituskykyalueella. Propel-akut tekevät järjestelmästä tietysti hieman kalliimman. Torqeedo Cruise -kokonaisjärjestelmä alkaa 17 000 €:sta. Torqeedo-alkuperäisakut tekevät kokonaisjärjestelmästä jopa 22 000 €:n arvoisen.


Meidän on tällä hetkellä sanottava selvästi, että Propel S1 on todellinen löytö. Kuitenkin mainittu hinta 5 700 € perämoottorille ei ole vielä lopullinen. Lopullinen myyntihinta tulee todennäköisesti olemaan hieman kalliimpi. Lopulta Propel S1 on kuitenkin todennäköisesti useita tuhansia euroja halvempi kuin Torqeedo.

Muut: ajokortti, saatavuus

Torqeedon kaasuturbiinivaihtoehto - Cruise 12.0 R - on yli 15 hv, joten se ei ole ajokortiton. Mielestämme tämä on erittäin haitallista erityisesti vuokraajille ja vapaa-ajan käyttäjille. Tässä Propel S1 voi selvästi pärjätä. Toisaalta, jos ajattelee autokouluja, on jopa tarpeen ottaa sähkömoottori, joka on yli 11 kW. Tässä tapauksessa suosittelemme ehdottomasti Torqeedo 12.0 R:ää tai 2x ePropulsion Navy 6.0 EVO:a.


Suurin haittapuoli Propelilla on tällä hetkellä saatavuus. Kehitys ja konfigurointi ovat venyneet odotettua pidemmäksi. Moottorin olisi pitänyt toimitettu jo alkuvuodesta 2022. Seuraava toimitusaika on huhtikuussa 2023 - olemme uteliaita, voiko Propel pitää kiinni tästä. Olemme joka tapauksessa saaneet joitain ennakkotilauksia ja suosittelemme mahdollisimman varhaista yhteydenottoa neuvontamme saamiseksi. Jopa nyt testiemme jälkeen olemme varmoja: S1-perämoottorit menevät kuin kuumat sämpylät.

Hyödyt greenboatsolutionsin kanssa

helppo.
Muutaman napsautuksen avulla säästät paljon aikaa ja stressiä!
nopea.
Saat tuloksen 5 minuutin kuluessa.
vertailukelpoinen.

He vertailevat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.

läpinäkyvä.

Sinulla on yli 30 valmistajaa yhdellä silmäyksellä.

contact image