Boot Düsseldorf 2024 - meidän vaikutelmamme
Olimme boot Düsseldorf 2024 -messuilla ensimmäisenä päivänä ePropulsionin ja Mercuryn osastoilla. Sen jälkeen etsimme teille uusimpia sähkövenemoottoreita ja vuoden 2024 julkistuksia.
Olemme listanneet kaikki kohteet teille tänne blogiin. Mukavia lukuhetkiä!
EPropulsion eLite – vuoden 2024 sensaatio!
ePropulsion eLite tulee muuttamaan pysyvästi kumiveneiden, apuveneiden sekä kajakkien/kanoottien moottorimarkkinoita. 500 W teholla tämä moottori vie tavallisen kumiveneen jopa 6–7 km/h nopeuteen. Boost-toiminnolla (750 W) on jopa minuutin ajan mahdollista saada vielä enemmän tehoa!
378 Wh akku riittää 45 minuutin ajoon täydellä teholla, 1,5 tuntiin puoliteholla tai jopa 3,5 tuntiin vain 100 W teholla. Tämä riittää helposti monille kumivenematkoille. Seuraavaksi isompi ePropulsion Spirit 1.0 PLUS tarjoaa 1 276 Wh kapasiteetin eli nelinkertaisen määrän ja 1 000 watin teholla kaksinkertaisen tehon.
Suurin etu on lopulta painossa ja hinnassa! Moottori painaa yksinään vain 6,7 kg, kiinnikkeen kanssa 7,9 kg. Hintansa puolesta eLite on nyt 1 099 €:lla edullisin ulkoperämoottori integroidulla akulla ja pieni kvanttihyppy alallaan!
Monia ominaisuuksia emme ole vielä edes maininneet: parannettu näyttö, ulosvedettävä ohjausaisa, korkeussäädettävä ohjausaisa, trimm ja kallistus, klikkausjärjestelmä asennukseen ja paljon muuta. Ennakkotilaus on mahdollista eLite-sivulla – mutta kappalemäärä on rajoitettu!
Lisätietoja ePropulsion eLitestä verkkosivustolla!
Ilmor ION sähköperämoottori, 6 kW
Todella yllättävä ja positiivinen näky oli tässä esitelty Ilmorin 6 kW perämoottori Yhdysvalloista! Sähköperämoottoreita myydään tällä hetkellä eniten alemmassa teholuokassa, alle 10 kW, ja yhä useammin yritetään tuoda markkinoille uusia tuotteita.
ION-mallissa erityisesti LED-valonauha kiinnittää huomiota, ja sen väriä voi muuten säätää mielensä mukaan. ;-) Teknisistä yksityiskohdista huomio kiinnittyy myös integroituihin Power Tilt/Trimm -toimintoihin, jotka voivat olla monille veneenomistajille kiinnostavia. Emme vielä osaa sanoa, tuleeko moottori ja milloin se tulee Suomeen, mutta edullinen se tuskin tulee olemaan.
Ilmor-sähköperämoottori
Torqeedo - Uusi tuotesuunnittelu
Torqeedolla tuotteet eivät olleet ainakaan Düsseldorfissa pääosassa. Paljon merkittävämpää oli uutinen, että Torqeedo on nyt löytänyt uuden omistajan Yamahasta. Monien vuosien jälkeen saksalaisen Deutz-konsernin omistuksessa Torqeedo löytää nyt lähes täydellisen strategisen kumppanin japanilaisesta perämoottorivalmistaja Yamahasta.
Torqeedo herätti jo huomiota METS Trade -messuilla Amsterdamissa ja esitteli päivitetyn Torqeedo Travel- ja Torqeedo Travel XP -tuotelinjan. boot Düsseldorfissa esiteltiin lisäksi uusi muotoilu Torqeedo Cruise 12:lle ja Deep Blue -perämoottoreille.
Kauppiaina meillä on suuret odotukset ja olemme uteliaita näkemään, miten Torqeedo-brändin tarina jatkuu.
Mercury Avator 75e ja 110e
Nykyisten evästeasetusten vuoksi Youtube-videoita ei voida näyttää.
Mercury esittelee Avator 75e:n ja 110e:n
boot Düsseldorf 2024 -messuilla koko Avator-perhe kokoontuu ensimmäistä kertaa: 7.5e, 20e, 35e sekä täysin uudet 75e ja 110e. Kolme pienempää mallia ovat heti saatavilla, mutta isompien mallien toimitukset alkavat todennäköisesti vasta kesällä 2024.
Viimeistely näyttää erittäin laadukkaalta ja myös erilaiset toiminnot saavat veneenomistajan hämmästymään verrattuna edullisiin kiinalaisiin vaihtoehtoihin – mutta laatu maksaa.
Polttomoottorien markkinajohtaja on lisäksi ilmoittanut uudesta korkean jännitteen mallistosta, jossa on enemmän tehoa. Lisätietoja yksittäisistä malleista löydät verkkokaupastamme tai kysymällä meiltä!
Tehoa, Saildriveja & Pod-moottoreita Mitekiltä!
Mitek yllättää heti useilla uutuuksilla! Meille kaikkein mielenkiintoisimpia ovat rehellisesti sanottuna uudet saildrivet. Sähkömoottorin käyttö sopii täydellisesti purjeveneisiin ja kilpailua on vain vähän. Täydellinen laajennus nykyiseen sisä- ja perämoottorivalikoimaan.
Saildrivet tarjoavat kunnolla tehoa: 12 kW, 15 kW, 22 kW ja 30 kW – kaikki 48V. Saildrivet perustuvat Yanmarin vakiopukkiin ja ne voidaan osittain helposti jälkiasentaa olemassa oleviin pukkeihin. Saildrivejen lisäksi on myös uusia pod-moottoreita teholuokissa: 5 kW, 7,5 kW, 12 kW ja 15 kW. Nämä sopivat vielä paremmin hieman pienempiin veneisiin.
Uutta ja erityisen vaikuttavaa ovat myös uudet suuret perämoottorit, joissa on 45 kW (60 hv) ja 60 kW (80 hv). Mitek käyttää, kuten Molabokin, Selvan runkoa ja hyödyntää näin olemassa olevia komponentteja.
Oletko kiinnostunut Mitekin saildriveista, pod-moottoreista tai perämoottoreista? Ota meihin yhteyttä nyt!
Wolong-sähkömoottorit ensimmäistä kertaa boot-messuilla
Wolong on aiemmin ollut esillä joillakin pienemmillä messuilla, joten se ei ole täysin tuntematon. Ensisilmäyksellä se näyttää uudelta kilpailijalta Torqeedolle, ePropulsionille ja Haswingille. Hinnat ovat ilmeisesti ePropulsionin reilulla tasolla. Verrattuna Spirit 1.0 PLUS:aan akku on kuitenkin hieman pienempi.
Monessa kohtaa on pyritty parantamaan olemassa olevia tuotteita vielä hieman. Ohjaus onnistuu valinnaisesti joko kahvalla tai kauko-ohjaimella. Akselin materiaali vaikuttaa selvästi laadukkaammalta, napsautusmekanismi on melko hyvin suunniteltu, ja lisäksi on olemassa sovellus, josta saa tietoa moottorista, kulutuksesta sekä sisäänrakennetun karttatoiminnon.
1 kW Wolong -moottorin musta design miellyttää itseäni enemmän kuin muiden valmistajien – mutta se riippuu täysin veneestä! Onko se käytännössä toimiva, jää vielä nähtäväksi. ;-)
6 kW ja 40 kW Wolong -perämoottorit näyttävät ensisilmäyksellä todella vaikuttavilta. Erityisen kiinnostuneita olemme 1,5 kW Podista. Monille 750–1 000 kg purjeveneille ei ole vielä kovin paljon sopivia ratkaisuja.
Jos sinulla on kysyttävää Wolong-perämoottoreista, lähetä meille mielellään lyhyt viesti!
BlueNav parantaa potkuritekniikkaa
BlueNavilla ilmenee äärimmäisen odottamattomasti muutos: selvästi muuttunut potkurin muoto ja väri. Uudet potkurin lavat on suunniteltu valaiden evien ja pintojen mukaan. Potkurin reunoissa on pinnassa joitakin lovia. Koko potkurin pinnassa on virtaviivoja.
BlueNav oppii luonnosta ja voi omien sanojensa mukaan saavuttaa tällä teknisellä innovaatiolla jopa 20 %:n tehokkuuden parannuksen. Todella täysin uusi konsepti, jolla on ennennäkemättömiä ulottuvuuksia. Ehkä näemme pian samanlaisia konsepteja myös muilta valmistajilta – pysymme uteliaina!
Tämä on kuitenkin juuri oikea suunta. Kaiken ei tarvitse aina olla suurempaa, nopeampaa ja pidemmälle menevää. Samalla teholla ja samalla akulla voidaan parantuneen tehokkuuden ansiosta saada paljon enemmän irti.
Kysymyksiä tai ehdotuksia? Kerrothan meille mielellään!
Avoimia kysymyksiä?
Etusi greenboatsolutionsin kanssa
Vertaat lähes 600 erilaista sähkömoottoria.
Sinulla on yleiskatsaus yli 30 valmistajaan.